Vår köksträdgård

Det finns en viktig del av odlandet som jag inte har tagit upp än. Skörden! Själva anledningen till att lägga ner allt detta jobb och all denna tid! Märkligt nog verkar detta ibland glömmas bort. Men skörden och vad man skall göra av den behöver också planeras och förberedas precis som alla de andra momenten i odlandet. Helt enkelt; vad är det du vill skörda? Och hur har du tänkt att ta tillvara på och eventuellt tillaga det du odlat? En dag står du där med en korg full av sparrisärt eller ett helt gäng av trinda knölfänkålar och då bör du ha en plan för hur man på bästa sätt skall kunna njuta av dessa läckerheter!

Jag älskar läckra sallader och det finns inga ”köpegrönsaker” som ens kommer i närheten av den smaksensation som egenodlat utgör.

Det första steget i planeringen bör alltså vara: vad vill jag skörda? Det är helt upp till dig! Man måste inte odla morötter och potatis om man inte vill, eller kanske vill man ha massor av just detta..? Jag brukar låta mig inspireras av kokböcker snarare än av odlingsböcker när det kommer till valet av grödor. Jag vill odla vaxbönor för att koka dem lätt och sedan servera dem med lite smör och salt, krispig vit gurka som jag kan skiva och snabbinlägga i balsamico, olivolja, salt och kinesisk gräslök. Efter en vår-italienresa vet man exakt vad man vill göra med alldeles nya, små babyzucchini osv, osv..

Staffan pysslar i vårt utekök. Det kommer att bli ännu en härlig middag på vår egen ”lyx- restaurang” med närproducerat!

Självklart skall man också prova nya, helt okända odlingsäventyr också, utan att veta exakt vad det skall bli av dem, men man bör ändå veta något om hur de kan användas. Att t.ex äta en kronärtskocka kan vara en njutning utan dess like, men vet man inte hur detta bör göras kan det bli en riktig skräckis istället!

På vår kryddterrass lyser persikorna ikapp med ringblommorna.

Men hos oss är det inte bara själva köksodlingsdelen i trädgården som bör kallas köksträdgård. Här är det lika viktigt att kunna skörda egna kryddor, frukt och bär och inte minst kunna fylla vårt hem (och andras..!) med blommor!

Vilken lyx!!

Samma sak gäller även här: vi odlar bara det som vi vill använda! Kryddor som går åt i stora mängder odlar vi givetvis mer av än de som vi använder mer sällan. Svarta vinbär skulle vi kunna ha hur mycket som helst av, medan röda mest blir till dekoration och gelé. Alltså; fundera över vad som används i ditt hem innan odlingen dras igång. Då slipper man den där tråkiga ”måste”- känslan varje gång man går förbi en dignande bärbuske vars bär man varken har lust eller ork att göra något av!

Få saker kan väl skänka en större känsla av lyx än snittblommor! De kan lysa upp de mest dunkla hörnen i ditt hus och få ett dukat middagsbord, både inne och ute, att stråla! Odlar man egna kan man slösa med rikedomen och dessutom få till mycket mer fantasifulla arrangemang än om man använder köpeblommor.

Och så var det ju våra odlingar för 2012! Den här enkla skissen går lätt att ändra om man kommer på något annat under säsongen. Vår planlösning gör det verkligen smidigt att planera odlingarna år från år.

Utmed östmuren finns ju numera (!!) en upphöjd rabatt i vilken vi tänkt spaljéra päronträd. Framför dessa blir det förhoppningsvis snittblommor, i år slöjsilja och limegrön zinnia. Vi får väl se om vi lyckas få bort rotogräset och fylla på med ny jord i tid till våren.. På ”avsatserna” mellan rabatterna skall det stå terracottakrukor med blommor i.

I mittbädden, den som i år skall hysa ärtor, bönor och gurka, skall en liten kupol byggas för grödorna att klättra på. Jag tänkte ge mig ut i skogen bakom vårt hus och klippa lite hassel och med hjälp av en sekatör och lite ståltråd kanske få till något sådant här..?

Nu känner jag mig verkligen taggad inför årets odlingssäsong! Hoppas det spritter i era odlarviljor också! /R

3 thoughts on “Vår köksträdgård

  1. Blir alldeles fylld av odlingsglädje när jag läser ditt inlägg. Jag vet vad jag vill göra med allt jag sår men problemet är var jag ska placera allt. Har helt förälskat mig i er trädgård, utrymmet och allt ni kan göra. Sånt som jag drömmer om men inte har plats för. Det är så roligt att läsa era inlägg.
    Ha det bäst!
    Hélena

  2. Jag håller verkligen med om att man ska utgå från vad man vill äta när man planerar sina sådder. Förra året sådde jag mangold, egentligen för att jag ville ha de späda bladen i sallad, men sedan visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med dem när de var större. Den rätt jag till slut gjorde var inte speciellt god. Så nu blir det ingen mangold i år. Däremot sojabönor och svartrot, som jag gillar och som jag inte har odlat förut. Förra året hade jag ingen squash men det ska jag absolut återuppta i sommar.

    Ni har en fantastik trädgård och ni lär ut många saker också!
    /Carin

Kommentera

