Klippa buxbom!

Då var det dags igen! Vi brukar klippa våra buxbomar två gånger om året, en gång under vintern och en gång under sommaren och eftersom vi har en hel del buskar vid det här laget kan detta ta sin lilla tid. I år tog det nästan två dagar! Man har träningsvärk efteråt men roligt är det!

Jag använder helst en häcksax när jag klipper, både till formerna och till häckarna. Den kan verka lite klumpig i början, men jag har märkt att man ofta lyckas få till jämnare ytor med en större sax. Självklart går det att klippa med sekatör också, det gjorde jag när jag bara hade ett litet klot i en kruka, men har man mer och kanske inte all tid i världen är en större sax att föredra. Vi har en elsax också, som vi använder till vårt stora klot.

På frågan hur man skall klippa finns det många olika svar och lösningar, jag vet t.ex. att en del använder mallar och snören för att klippa rakt och rätt, men jag har alltid känt att de bara varit i vägen. Jag provade några gånger på vår lite längre buxbomshäck och satte upp snören, men de kom hela tiden i vägen och det slutade varje gång med att jag helt enkelt klippte av snörena! Istället försöker jag att ta en sida i taget om det är en häck eller kantig form som skall klippas och då och då ta ett steg tillbaka för att få lite perspektiv på vad jag gör.

Alltså; är det en häck brukar jag t.ex. börja med insidan och ställa mig så att jag ser den uppifrån. Sedan klipper jag bara insidan och därefter går jag vidare med de andra sidorna. Klipper man alla sidor på en gång är nämligen risken stor att formerna inte alls blir kantiga utan hörnen får en avrundad karaktär och den slutgiltiga formen blir mindre tydlig.

Är det en rund form som skall klippas blir det genast lite tvärtom: här är det bra att försöka se allt på en gång! Och glöm inte, ta några steg tillbaka och se formen på håll då och då, står man bara rätt upp och ner och klipper kan det bli väldigt tokigt!

Låter det krångligt? Det är det faktiskt inte, bara man har klart för sig innan vad det är man vill åstadkomma. Det blir dessutom enklare ju tätare och äldre din buxbom blir. Jag brukar inte bekymra mig så mycket om formen på en buxbomsplanta i början, då liksom ”klippskissar” jag bara fram en form som jag för varje år gör tydligare och tydligare.

Oklippt..

Klippt!

När det sedan kommer till vårt jätteklot gäller verkligen regeln att gå en bit ifrån och se vad man gör! Det är omöjligt när man bara ser en grön massa framför sig att få någon slags uppfattning om formen! För att kunna nå bättre utan att bryta några grenar använder vi en bit trätrall som vi fäst på en liten stege. Detta gör att belastningen fördelas bättre och tyngden på buxbomen minskar.

I övrigt försöker jag att välja en mulen eller kanske till och med lite regnig dag för klippandet för att minska risken för att klippytorna blir bruna. Stekande sol verkar göra att de nyklippta bladen ”bränns” och blir missfärgade. I år fick det bli växlande molnighet.. /R

Kommentera

