Röjning i gamla äppelträdgården

Så var det dags att röja lite i vår gamla äppelträdgård. Det växer så det knakar innanför de låga stenmurarna och ska vi ha någon chans att komma åt äpplen och rosor måste vi försöka hålla nere växtligheten. På våren blommar det fantastiskt med mattor av snöklockor `Leucojum vernum´ och dem vill man ju gärna kunna se också. Marken är fuktig, näst intill blöt på sina ställen och väldigt näringsrik. Snöklockorna vill gärna ha just fukt och näring så det känns viktigt att försöka behålla det så. Alltså vill vi inte stjäla någon näring från jorden utan låta den grönmassa som vi röjer undan komma tillbaka till jorden.

 Gräset växer högt och tätt i kraftiga tuvor.

Till att börja med slår jag de högsta bestånden med lie. De dominerande växterna är hundäxing, revsmörblomma, vildhallon, åkertistel och en och annan brännässla. Aklejor och skogslök finns också här och var och dessa brukar jag försöka spara så gott det går.

Här har liemannen varit framme..

Det som blir liggande kvar på marken efter att jag slagit med lien är långa tjocka sjok av blad och stjälkar – inte riktigt den lättillgängliga näring för jorden jag vill få fram. Dessutom är det inte särskilt vackert att se på och ännu värre att klafsa runt i. Det är i detta läget vår bensindrivna grästrimmer kommer in. Med den finfördelar jag (trasar sönder) alla växtdelar och gör dem lite mer lätthanterliga. Nu kan man kanske undra varför jag inte använder trimmern från början? Självklart har jag provat detta men efter många svordomar och intrasslade stjälkar och strån har jag insett att vår trimmer inte klarar av för hög växtlighet – det gör dock lien.

När trimmern har gjort sitt jobb färdigt är det fortfarande väl rörigt för min smak. Högar med växtdelar ligger överallt och det ser mest skräpigt ut. Bänken som står under ett äppelträd känner man abslout inte för att sätta sig på. Lösningen på detta blir att ta fram gräsklipparen och köra över alltihop. I ärlighetens namn måste jag säga att jag inte tycker det blir särskilt vackert efter en sådan behandling heller men det kommer att bli fint lite längre fram under säsongen när jag fått köra gräsklipparen ett par gånger till. Jag har i alla fall lyckats få fram det jag ville. Den höga växtligheten är borta, man kan utan problem röra sig bland äppelträd och rosor, gräsklippet kan brytas ner och ge tillbaka näring till jorden, vidare skötsel under resten av året blir nu lättare och man kommer åt att plocka äpplen när den tiden kommer. Till våren kommer man också att kunna se snöklockorna när de blommar – något jag absolut inte vill missa./S

Kommentera

