Bigarråer!

Mitten av juli. Jag blickar upp mot vårt stora bigarråträd och inser plötsligt att bären är mogna! Det fullkomligt kryllar av röda bär, en del är ljust röda andra nästan kolsvarta och de tynger ner grenarna så att man inte längre kan gå raklång under dem. När hände detta egentligen?

Bären är fantastiskt vackra.

Jag måste prova några, tänker jag och börjar rafsa åt mig fler än jag egentligen vill ha. Vissa år är många av bären angripna av körsbärflugan så jag kollar ett par extra gånger så att det inte kryper nån liten larv i mina bär. Flugan har tydligen ett dåligt år i år för jag hittar inte några larver alls.

Fina stora bär färdiga att äta.

Min pappa var helt tokig i bigarråer, han kunde äta hur många som helst. Synd att jag inte ärvt hans vurm för dessa mörkröda bär nu när vi har ett gigantiskt träd som bara öser bär över oss. Visst, de är goda, men jag klarar bara av att äta några stycken sedan är det bra för resten av året. Vi får nog göra sylt och kanske lite saft av dem i stället. Av dem vi kommer åt vill säga, det är inte helt lätt att plocka från de grenar som sitter en bit upp. De får bli fåglarnas. /S

Kommentera

