Bärtider!

Nu är det härliga skördetider bland bärbuskarna i trädgården! Vinbär, bigarråer och krusbär är nästan lite övermogna, men havtornen är på gång! Eftersom bärterrassen är till största delen nyplanterad för i år har skörden inte blivit riktigt så riklig som jag tänker mig att den skall bli. Hallonen har bara givit något enstaka bär och vårt mullbär ger inte mycket heller än, några få men delikata bär lite då och då.

Mogna mullbär, Morus nigra `Mulle´, smakar tungt och sött och de kladdar! Det går inte att försöka smyga med att ha ätit mullbär, det syns ofta tydligt!

Vinbär är väl trots allt en fantastisk buske, den kräver nästan ingen gödning och vill du ha fler är det bara att göra en avläggare så har du ganska raskt en buske till. Jag testade en annan metod i våras, jag körde helt enkelt en spade igenom de buskar vi hade och delade dem. Det gick jättebra! De svarta har till och med givit en hyfsad skörd i år!

Och så har havtornen börjat mogna. Jag gjorde en modig insats igår och fick faktiskt ihop till en burk marmelad, men helt lätt är det inte! Det ser ju så lätt ut! De lysande oranga bären sitter överallt på det lilla trädet, men när man skall till att ta ett märker man att de sitter stenhårt, man tar i och bang! Man har spetsat handen på en fem centimeters lång torn. Men efter att ha gått en halvtimmesrond mot trädet och förbannat det och alla dess släktingar har jag som sagt ändå fått ihop en skål med lysande bär och marmeladen blir verkligen god, den går också bra att värma upp och späs ut lite och ha som sås till cheescake. Gott, gott!

Vårt havtorn går att nå från utsiktsterrassen också, mycket praktiskt!

Att betrakta sin skörd ger mig alltid en känsla av stolthet och otrolig rikedom och jag känner hur hamster-genen vaknar. Vilken lycka att kunna fylla skåp och matkällare (och magar..) med dessa lyxartiklar! /R

Kommentera

