Augustimåne

Sommaren rusar förbi och augusti är redan här. Vårens och försommarens förberedelsehysteri där man hela tiden försöker att ligga ett steg före är som bortblåst nu och jag känner hur ett visst lugn har lagt sig över trädgården. Vi gjorde inte klart det där, vi tog aldrig bort det och det, men det blev bra ändå, trädgården är ändlöst vacker i all sin bredd, både ordnad och oordnad på samma gång.

Vi sitter kvar i pergolan efter en god middag och ser månen lyfta tung som en mogen frukt över tallarna. En mening ringer i mitt huvud; ”Enligt en gammal kinesisk tradition finns det en padda och ett kassiaträd på månen..”, något jag har läst en gång och jag kan aldrig sluta att hitta på historier till den inledningen. Medan jag sitter och funderar över detta hör jag hur Staffan har somnat bredvid mig.

Det mörknar alltmer och månen får sällskap av små stjärnor som tänds i bigarråträdets krona ovanför mig och jag börjar tänka på belysning i trädgårdar istället. Jag har aldrig riktigt förstått det här med spotlights och starka elektriska lyktor i trädgårdar, förutom möjligtvis för att lysa upp var man skall gå eller sätta nyckeln i låset. Alltför starka ljus tenderar att göra oss blinda för hur trädgården faktiskt ser ut på kvällen och natten. Den upplysta ljuskretsen blir som en vägg omkring oss och det tycker jag är ganska läskigt. Utanför finns bara mörkt tomrum.

Istället för att stänga ute mörkret bör man kliva ut i det och låta månen och stjärnorna lysa, men även också själva himlen. Dessutom framträder trädgårdens färger på ett helt annat sätt, vita och ljust violetta toner blir mer framträdande och blanka blad tar åt sig månskimmer. Levande ljus i lyktor och glas ger mysljus och mer dämpad belysning som inte bryter stämningen. Jag brukar placera ut lyktor på lite olika ställen i trädgården för att ge distans i nattutsikten, små punkter som bekräftar avstånd.

Jag menar naturligtvis inte att elektriskt ljus inte hör hemma i trädgårdsmiljöer, men jag tycker att man bör tänka igenom vad det är man vill uppnå med sin ljussättning. Att lysa upp betyder inte alltid att man ser saker och ting bättre, punktvis kanske men inte helheten. Tänk på att på natten blir trädgården en helt annan, med andra ljud, dofter och djur, en väldigt spännande och annorlunda värld som det är synd att missa. Att se till att man blir en del av detta dunkel gör ju att allting runtomkring blir så mycket ljusare, inte punktvis men som en helhet../R

2 thoughts on “Augustimåne

Kommentera

