Sensommargodis

Mascarponeost ihopvispat med grädde, florsocker och lime blir en smarrig efterrätt ihop med björnbär och persikor!

Återigen dignar trädgården av godsaker, trots att det mesta är relativt nyplanterat! Mörka, saftiga björnbär och supersöta solmogna persikor.

Vårt persikoträd av sorten `Frost´.

Det går verkligen inte att jämföra en egenodlad persika med en köpt, det måste upplevas, det smakar lite som att äta solsken! Persikor har nämligen den egenheten att de måste tas i precis rätt tid, när man försiktigt fattar om frukten skall den lossa om den är riktigt mogen. Är den inte mogen smakar den hårt och strävt och den kommer inte att eftermogna mer, hur soligt du än lägger den. I ögonblicket som du plockar persikan från grenen avstannar mogningsprocessen. Naturligtvis är köpepersikor enklare att frakta om de är något omogna och lite hårda..

Hallonsorten `Autumn Bliss´.

Våra nyplanterade hallon ger också en liten fin skörd med söta, röda och gula bär. De hör till mina ”plocka på en gång” favoriter, särskillt eftersom de inte är så många än..

Hallonsorten `Golden Queen´ . Bakom på muren har jag bundit upp en björnbärsgren som sträcker sig över två meter från själva björnbärsbusken!

Björnbäret `Thornless Evergreen´ är tagglöst och har förutom bären även ett vackert bladverk och jag måste erkänna att det är rätt så trevligt att slippa se ut som om man fajtats med en katt varje gång man plockat björnbär.. Bären måste dock ha fått tillräckligt med sol annars smakar de bara surt.

Vår gamla äppelträdgård.

Men även om trädgårdsbjörnbären är goda, så har de vilda björnbären något alldeles särskillt i sin smak som gör att jag ömt vårdar ett litet snår längst bort i vår äppelträdgård.

Vilda björnbär har taggar därefter, men smakar så härligt att jag ändå måste plocka!

Under vintern varje år försöker jag att klippa bort de rankor som bar frukt under året för att underlätta plockningen. Björnbärsbuskar bär nämligen bara frukt på förra årets ved vilket gör att de utan beskärning bara blir risigare och risigare (och de vilda taggigare och taggigare..) och bären blir väldigt svåråtkomliga.

Regntungt!

Men mycket vill ha mer och mellan de kraftiga regnskurarna ger jag mig ut ur trädgården på jakt efter mer björnbär.

En bit bort finns ett fint snår i gärdeskanten.

Regnet på väg tillbaka, bäst att skynda hem!

Trädgårdsingången från vår ”bösyta” i väster.

På väg genom trädgården upptäcker jag att gurkorna har blivit massor och måste tas om hand och varför inte passa på att ta in lite kryddor? /R

Kommentera

