Trädgårdskunskap, vad är det?

För att mäta upp en rabatt funkar en tvättlina så bra som något annat!

När jag på allvar började att intressera mig för trädgårdar någon gång under gymnasiet så slukade jag ALLT i form av trädgårdskunskap. Jag använde mina föräldrars lilla altan för mina växtexperiment och eftersom krukodling var den enda möjligheten där tog jag reda på allt om denna form av odling.

Mina föräldrars altan, proppfull med krukor!

Det finns en hel del skrivet om detta och jag försökte följa alla råd, hur krukskärvan i botten skulle se ut och läggas, lecakulor, rätt jord, rätt näring, osv. Rhododendron skulle skötas si och sommarblommor så och för att inte tala om rosor! Det var så komplicerat att jag fick skriva ett schema över allt som skulle göras! Det märkliga var att det väldigt sällan stod förklarat varför allt detta behövde göras..

Min lilla kolonilott på trädgårdsskolan. Det var lyxigt att få plantera i jord efter allt pysslande med krukor!

När jag så äntligen fick slutat gymnasiet och kom in på trädgårdsskola var jag taggad; jag hade läst massor och jobbat extra på plantskola och det fanns så mycket som jag ville veta! Jag frågade och frågade, men många utav lärarna gav aldrig några konkreta svar, det var aldrig ja eller nej, utan kanske eller prova själv! Jag kände mig verkligen förvirrad..

Entrén in till vår trädgård.

Men allteftersom medan jag arbetat på plantskolor, handelsträdgårdar, visningsträdgårdar och hjälpt människor med sina privatträdgårdar har jag långsamt börjat förstå de där lärarna. När vi sedan började att jobba med vår egen trädgård har jag gått från förvirring till någonslags klarhet.

Utsikt från vår äppelträdgård.

Det finns inga ja och nej svar inom trädgård. Ingenting är svart eller vitt utan svaret ligger alltid någonstans mittemellan. Läser man om tex äppelträd står det att det är viktigt att beskära dessa ordentligt. Varför? Efter något forskande får man fram att det är för att få maximal skörd, alltså inte för att de behöver det! Men om man som vi har en fantastiskt vacker gammal äppellund med några knotiga, böjda träd och vill bevara känslan av romantik framför maximal produktion så står det faktiskt oss fritt att göra som vi vill. Vi beskär inte våra äppelträd på det ”traditionella” sättet, utan utgår hela tiden från hur vi vill att det skall se ut. Dessutom kan jag säga att det inte saknas äpplen när hösten kommer ändå, ofta vet man inte vad man skall göra av allt!

Uppstammat havtorn på rosenterrassen.

Jag säger inte att trädgårdskunskap är något man skall strunta i, men jag tycker att det borde utvidgas. Allt det som jag råpluggade in i skolan är jag evigt tacksam för och det har jag som grund att stå på och utgå ifrån. Men mina egna erfarenheter av arbetande i trädgårdar har gjort att jag kan bryta upp kunskapsstrukturen med alla sanningar och se spektrat av möjligheter. Ta vårt havtorn som exempel; vi var på jakt efter något som liknade ett olivträd och fastnade för havtornets makalösa silverfärg. Men havtorn skjuter rotskott och kan inte sättas i möblerade trädgårdsrum! Vi gjorde det ändå och visst kommer det rotskott, men de tar vi bort. Så svårt var det! Det gäller att veta vad man vill, ha ett mål, och sedan ha kunskap att göra det man behöver göra för att nå dit.

Röda solrosor med utsikt.

Vad jag försöker säga är helt enkelt detta: Man måste lära sig grunderna för att kunna rucka på gränserna och försöka arbeta upp en förståelse för det växande. När folk frågar mig hur ett träd skall beskäras blir svaret; varför vill du beskära? Allting kan beskäras men ingenting behöver beskäras för att överleva. Vad är man ute efter? Vill man ha frukt, blom eller vacker form eller tror man bara att alla växter måste beskäras? Helt enkelt: Du måste ha klart för dig vad det är du vill åstakomma.

Kruka med dahlior på vår buxbomsterrass.

Så nästa gång någon talar om en trädgårdssanning för dig – var misstänksam..! Det finns många som berättar hur man skall göra saker och ting, men de glömmer ofta det lilla tillägget; det här funkar bäst för det jag har tänkt mig och detta är de erfarenheter jag har gjort. Jag försöker att själv inte glömma bort detta.. Nuförtiden när jag planterar i krukor struntar jag i allt vad rätt krukskärva, lecakulor och perfekt jord heter, jag tar första bästa skärva jag hittar och lägger över hålet och har jag ingen bra jord att fylla på med så vet jag att jag måste gödselvattna lite extra senare under säsongen istället. Jag förstår innebörden av det jag gör och det vill säga att vatten måste komma ut ur krukan annars drunknar växten och har den ingen näring blir den aldrig riktigt fin.. Förstålsen av kunskapen är det viktigaste! /R

2 thoughts on “Trädgårdskunskap, vad är det?

  1. Kloka ord! Tänk så många stackars trädgårdsägare som på fullt allvar tror att man MÅSTE beskära allt…för det gör ALLA. Trial and error är en bra metod att hämta kunskap… allt går ju inte att läsa sig till i böcker. Gillar ert uppstammade havtorn – snyggt!

    Kram Anna Vattenkanna

Kommentera

