Kalasblommor!

Det är morgon i trädgården och jag är ute på jakt efter blommor! På fredag skall jag hälsa på mina föräldrar och på lördag är det kräftskiva, så två buketter kommer att behövas!

Att göra buketter är på ett sätt lite krångligare än arrangemang eftersom man inte vet hur de kommer att placeras, alla sidor runt om måste se bra ut! Det är därför viktigt att försöka vrida buketten då och då (även om man riskerar att tappa greppet) för att kunna fördela blommorna snyggt över hela. Annars är det som vanligt; jag plockar på morgonen och låter blommorna stå mörkt och svalt under dagen och sätter ihop buketterna först på kvällen.

Det blev en hink och en vas. När man gör buketter kan man bara jobba med en hand(den andra håller ju buketten..). Därför är det ännu viktigare att man har samlat tillräckligt med blommor och att de har rensats från de nedersta bladen. Att de helt enkelt bara är att sätta ihop buketten och inget annat (tro mig, det är inget vidare när man inser att man behöver några blommor till och med den halvfärdiga buketten i en hand och en sax i den andra skall försöka plocka några till.. Mycket onödiga aggressioner!)

Till kräftskivan tänkte jag mig den här kombinationen: lime och rött. Och vad kan passa bättre i en sådan här bukett än dill?

Mor och far får något i den här stilen; silver och vinrött.

Det blev trots alla morgonmoln en ganska fin dag och när kvällen väl kommer är himlen blå med bulliga molntussar vid horisonten. Jag plockar fram blommorna ur källaren och börjar binda.

Redo för kräftskiva! Blickfånget är den vackra dahlian `Bishop of Landlaff´ och runt den spretar dill, gullris, amaranter i lila och orange, ringblommor och som bas finns några mörka pionblad.

här blev den andra. Den innehåller solrosen `Floristan´ och dahlian `Arabian Night´ dessa kan man verkligen slösa av nu, de finns i överflöd! Vidare är det rosa, hängande amaranter, silvermalört, gullris och blodtopp som liksom svävar över det hela. Vi får hoppas att de blir uppskattade! /R

Kommentera

