Trädgårdens hemlighet

Jag minns Ninfa, den allra hemligaste av alla trädgårdar som jag besökt och hur stark känslan av att inte riktigt få ta del av mysteriet var. Även om jag faktiskt var där, vandrade längs med gångarna och andades in dofterna så blev jag ändå liksom lämnad utanför, det var någonting där som jag inte kunde förstå.

En liten klosterträdgård högst upp i Fiesole.

Även andra trädgårdar lämnade mig utanför. Trots att jag kunde växternas namn och trädgårdarnas historia förblev de en fullkomlig gåta för mig!

Men någonting har hänt sedan vi skaffade vår egen trädgård och desto mer vi har slitit och njutit med den, desto mer av andra trädgårdars hemlighet kan jag ta del av!

Jag tror att en stor del av en trädgårds hemlighet ligger i förståelsen för hur den är uppbyggd. Har man själv planerat, anlagt och skött om en rabatt så vet man vilket jobb som ligger bakom. Man kan följa trädgårdsmästarens tankar genom att se på trädgården; med den där salvian placerad där framhävs den och den färgkombinationen, genom att beskära det där trädet si och så har man uppnått den effekten. Det är rysligt spännande och plötsligt står man inte utanför och ser på utan man står i konstverket och får ta del av dess hemligheter!

När jag nu ser den här bilden som jag tog för många år sedan i trädgården på Buckland Abbey i England kan jag förstå vilket arbete som läggs ner för att hålla den här medeltidsinspirerade ängen så fin. Den ser så ”vild” och anspråkslös ut men har krävt noggrann planering och skötsel!

I Villa Castellos trädgård utanför Florens i Italien kan jag njuta av buxbomsmönstren och riktigt känna känslan av att klippa dem!

Ett utav många välrenoverade växthus i den gigantiskt stora trädgården i Heligan, England.

Ett bra exempel på arbetets betydelse var när köksträdgården i den engelska trädgården Heligan skulle restaureras. För att överhuvudtaget kunna börja var man tvungen att ta reda på vad som hade odlats i de olika växthusen och bäddarna och framför allt hur. Man lyckades få fram kunskap som nästan helt hade försvunnit om odling och trädgårdsskötsel i England och trädgårdarna renoverades utifrån denna kunskap. Resultatet är fantastiskt! Är ni i södra England någon gång så missa inte denna förtrollande trädgård, men se till att ta god tid på er, den är gigantisk!

Nu när jag är ute på safari i andras trädgårdar kan jag alltid spegla vad jag ser mot vår egen trädgård. Jag kan se lösningar och finurliga ideér, inte bara ett platt konstverk, och dessa kan jag ta med mig hem och omformulera till vår egen trädgård! Det är bara att se till att ha anteckningsblocket med sig och klottra ner vad man tycker verkar intressant, både i ord och i små skisser.

Lavendel och rosor i vår trädgård, en gammal beprövad kombination..

Jag tycker att kunskapen om trädgårdsarbetet har fördjupat min upplevelse av trädgårdar och ger mig dessutom inspiration till nya verk i vår egen täppa. En trädgårds hemlighet ligger alltså delvis i dess skapande!/R

 

 

Kommentera

