Dela perenner

Se så fint stäppsalvian har börjat blomma om! Den väntar jag lite med att dela.

I det här bedrövliga vädret när det kan komma en störtskur när som helst går det varken att mura eller putsa så jag får helt enkelt pyssla med något annat. Och visst finns det annat att göra! Vädret råkar faktiskt vara perfekt för delning och omplantering av perenner. Det är bara att sätta igång!

Idag tänkte jag kombinera delandet med att flytta sådant som står lite tokigt. Som den här dagliljan mellan lammöronen och en tuva med lampborstgräs. Dels har den börjat trängas med lampborstgräset (som är lite svårflörtat och kräver mycket av livet som sagt..) och dels tycker jag att de två ihop inte gör sig så bra. Gräset och dagliljan har ju samma ”gräsiga” utseende, alltså lite tårta på tårta, dessutom så skymmer dagliljans rejäla bladverk gräset nu så här års när det skall blomma. Jag tänker mig att det kanske kunde bli snyggare om man tog bort dagliljan och lät lammöronen få gå ända fram till gräset. Då blir det inget som skýmmer gräset när det sätter sina mjuka vippor på hösten!

Dagliljan uppgrävd! De har tuffa rötter så det blir ingen varsam behandling direkt. Just den här dagliljan är en gammal sort (skulle tro att det är den brunröda dagliljan, Hemerocallis fulva)  som fanns i trädgården när vi flyttade hit och den verkar inte ha några som helst problem med delning och flyttning utan blommar snällt året efter. Nyare sorter av daglilja försöker jag flytta och dela med lite mer försiktighet och det är inte alls säkert att de blommar året efter, men de brukar komma igång efter hand.

Jag grävde upp några av de lammöron som stod närmast stäppsalvian och ger därmed salvian mer plats att bredda sig och fick också plantor att fylla igen hålet efter dagliljan.

här ser en fin nydelad planta ut. När man grävt upp dem är de som en enda stor klump och då drar man försiktigt isär dem så att de blir i ungefär den här storleken. Om man vill kan man klippa ner bladen en aning, men när det är så här blött ute tycker inte jag att det behövs. Tanken är annars att de stackars isärdragna rötterna inte kan förse alla bladen med tillräckligt med vatten och plantan riskerar att torka ihjäl, men när det är vatten i princip överallt, både i luft och jord verkar detta inte vara något större problem.

där! Nu blev det bara lammöron och gräs. Jag tycker själv att det känns lite bättre!

var det dagliljans tur. Jag traskar bort till Körsbärsträdgården med dem, drar isär de stora klumparna och klipper ner bladen en aning, främst för att de blir lite mer lätthanterliga då.

Körsbärsträdgården har länge varit en vild historia, men förra året började vi på allvar att reda upp det hela. Vi har planat ut en del och sått nytt gräs och eftersom vi tänker oss att det på sikt skall bli en lundmiljö här har vissa områden täckts in med markväv under en till två säsonger för att täcka bort ogräs och se! Det fungerar! Varken nässlor eller kvickrot är kvar! Bara att börja plantera..

Flocknäva, Geranium macrorrhizum.

Förutom dagliljan går jag och gräver upp och delar jättedaggkåpa (detta är verkligen ett tufft projekt! Här kan inte tassas i några ullstrumpor utan här får man hoppa på spaden och hoppas att den håller!) och några flocknävor, Geranium macrorrhizum. Vill man snabbt täcka in ett område och sedan slippa rensa ogräs så är flocknävan en perenn att lägga på minnet! På en säsong blir den en heltäckande matta och du kan dela den hur lätt som helst, man bara drar loss några av de tjocka ”stammarna” som liksom ligger på jorden. Det är väl ingen direkt tjusig perenn för perennaträdgården, men till lite mer ”vilda” områden, som underplantering till buskar och träd bildar den mjuka, fina mattor.

När perennerna är uppgrävda och delade petar jag ner dem i jorden som jag luckrat upp lite. Jag sätter dem ganska tätt så att de snabbt kan börja täcka in den bara jorden och förhindra fröogräs. Är inte perenner fantastiska? Här har jag precis planterat 40-50st plantor utan att det har kostat mig ett öre! Och om man nu skall försöka se något positivt med detta bråkiga regnväder så är det att jag inte behöver vattna../R

Kommentera

