Blomsterarrangemang med kryddor

Även om rosenterrassen börjar att se lite hängig och dyster ut i allt detta regnande så finns det andra delar av trädgården som inte påverkas riktigt lika negativt av detta väder. Kryddterrassen ser faktiskt fortfarande härlig ut med salvior i olika färger, vackra dubbla ringblommor, malört och blommande mynta. Så varför inte göra ett bordsarrangemang med kryddor?

I köksträdgården hittar jag mer kryddor; dill, krusbladig persilja och underbara, mörkt sammetsröda tagetes.

För att få blommorna/kryddorna att stå stadigare, gör jag först en ”stomme” av dill och persilja. Jag ser till att de liksom låser varandra och sedan kan jag sticka ner de andra blommorna genom dem och få dessa att stå precis där jag vill! Detta fungerar bäst på lägre arrangemang med blommor som inte är så tunga.

Nu har jag börjat att peta i lite blommor. Tagetes och ringblommor får sällskap av helenium, `Moerheims beauty´ och den perenna solrosen `Lemon queen´. För att få en liten färgkontrast petar jag också i lilablommande pepparmynta.

här blev det! Orangebruna amaranter sattes till för att ge lite höjd. I övrigt består arrangemanget av: dill, krusbladig persilja, pepparmynta, gulbrokig salvia, tagetes, ringblommor, perenn solros, helenium och blommande kryddmalört.

Ibland är det skönt att kunna dröja sig kvar en stund i trädgården, även om det hunnit bli lite kyligt. Vi njuter en stund av hösten och den för en gångs skull klara himlen../R

Kommentera

