Mera perenndelande och plantering

Medan hösten rullar på och regnet bara fortsätter att ösa ner försöker jag att fokusera på körsbärsträdgården. Det är verkligen en stor yta att fylla med marktäckande perenner, men det fantastiska är att jag tror att jag kommer att klara mig på att dela de perenner som vi har!

Det är verkligen perfekt tid att göra detta nu eftersom fröogräsen har tappat gnistan så här års. Perennerna kommer att ha hela hösten (och kanske förhoppningsvis en mild vinter..) på sig att rota sig ifred och när sedan våren kommer har de ett bra försprång gentemot fröogräsen. Dessutom behöver man som sagt inte bekymra sig om vattning..

Nyplanterad akleja. Till höger syns två astillbe som inte alls passade in där de stod tidigare, men här tror jag att de kommer att göra sig bra.

Perennerna till planteringen får jag gräva upp lite varstans i trädgården. Marktäckarna delar jag bara, men det finns också en hel del plantor som jag bestämt mig för att flytta  tidigare under sommaren.

Jättevallmo i form av en rödorange fylld sort som fanns bortglömd och gömd i vårt syrenbuskage. Det står ofta i litteraturen att Papaver inte går att flytta, men vi har lyckats med detta flera gånger. Ofta försvinner bladrosetten helt efter flytten, men efter ett tag brukar den återhämta sig. Det som snarare verkar vara fallet är att man aldrig får med sig hela pålroten upp och snart dyker det upp en ny liten vallmoplanta från stället där man grävde upp den gamla!

Ibland kommer man över en ”klump” som denna som ingen vill ha, men med lite jobb kan man få ut mycket av den! I just den här klumpen fanns en vacker blå phlox, röd helenium och maskrosor, allt sammanvuxet till en hård matta av rötter..

Det är bara att köra ner spaden rätt igenom och sedan försöka att reda ut vad som är vad..

Efter lite slit lyckades jag separera de olika växterna, ogräset hystades, heleniumen på bilden delades i lämpliga småtussar och phloxen tog jag till rosenträdgården där den kommer att passa fint med solhattar och luktastrar.

Vill man ha riktigt många plantor kan man dela dem i ännu mindre delar, bara man ser till att ha något blad kvar och framförallt några rötter (helenium på bilden..).

Nyplanterad och delad kaukasisk förgätmigej och hosta.

När jag samlat ihop ett gäng plantor börjar jag att plantera. Jag försöker att hela tiden tänka på att göra de olika växtsjoken så stora som möjligt eftersom det är en så stor yta. Allt för små växtgrupper kan nog lätt bli plottrigt i detta sammanhang.

Träden och buskarna har som sagt etablerat sig jättebra trots att de planterades för bara ett och ett halvt år sedan! Jag tror verkligen att det är bra att de får stå ifred den första tiden, utan konkurrens från gräs eller perenner. Dessutom håller ju markväven fukten kvar i marken och det verkar som om de i alla fall här hos oss får en snabbare etablering tack vare detta.

Efter ännu en dag i fullt spöregn traskar jag hemåt med lera från gummistövlarna och ända upp till sydvästen! Jag är så smutsig att jag måste spola av mig med trädgårdsslangen innan jag går in! /R

Kommentera

