Höstrosor och murputsning

Noisette-rosen `Gloire de Dijon´ har nu börjat slå ut med ännu en omgång rosor. Knopparna är tätt packade med silkeslena, aprikosfärgade rosenblad och det är omöjligt att gå förbi utan att luta sig över dem och dra in den härliga, söta doften.

Tänk vad några dagars uppehåll kan göra! Trädgården torkar långsamt upp och skakar av sig sitt trötta, hängiga utseende och börjar faktiskt att blomma! Det är detta som jag älskar med hösten, att den innehåller så mycket färg och trivsam oreda, höstlöv och blommor omvartannat!

Gången ner till Buxbomsterrassen.

Jag finner mig själv ganska nöjd med oredan, alla sommarens krav på perfektionism är som bortblåsta med höstvinden och jag kan gå och dona utan press. Nu kommer istället tanken på nästa säsong hela tiden upp, vad kan göras för att förbereda den?

Rosenterrassen.

För mig är detta något av det bästa med trädgårdsmanin, den leder alltid vidare, man sveps automatiskt med i tidens gång och kan inte låta bli att längta efter nästa hörn. Jag blir stående framför en rabatt eller ett träd och hör mig själv mumla; tänk nästa år..

Klätterrosen `New Dawn´ har blommat oupphörligt hela sommaren!

Kryddterrassen har `Astrid Lindgren´ satt nya knoppar mot en sky av silvrig malört.

Köksträdgården åt öster. Efter mycket slit och kladd är den nu rödgrundad.

I detta härliga väder har jag också hunnit vidare i Köksträdgården. De upphöjda bäddarnas kanter har nu rödgrundats och putsats färdigt och även östmuren med sin upphöjda rabatt har rödgrundats och putsats!

Putsning pågår! Det är ganska pyssligt att få alla dessa former och kanter bra..

När putsen nästan har torkat ”rafsar” jag över den nyputsade ytan med en grov handske. Detta gör ytan mer jämn och ”kakglasyr” looken försvinner..

Nu skall väggarna grundmålas och målas i vitt och sedan är det klart att spaljeéra fruktträd mot dem!

Ni kan tro att jag står och stirrar på dessa bäddar! Nu har vi hela vintern på oss att fundera på deras kommande innehåll, vilka krukor som skall stå på ”klackarna” och vad som skall växa i dem! Trädgården leder vidare.. /R

 

 

 

2 thoughts on “Höstrosor och murputsning

Kommentera

