Höstplantering

Ännu en fin höstdag och här finns massor att göra! Nu då murandet och putsandet i stort sett är färdigt för i år är det i första hand plantering som gäller. Förra årets vargavinter gjorde ju klart att man inte längre kan räkna med att kunna gräva ute i jorden fram till jul så det är bara att sätta igång..

I krukorna står Sibirisk vallmo, Papaver nudicaule `Gartenzwerg´, en underbar liten perenn som blommar hela sommaren (om den klipps ner regelbundet) med silkespappersblommor i alla de färger!

På rosenterrassen står två jättefina bestånd med sibirisk vallmo i två terracotta-krukor.  Eftersom terracotta (dvs oglaserad keramik..) inte klarar att stå ute under vintern måste den perenna vallmon planteras ut i trädgården.

Jag pillar försiktigt ut plantan ur krukan, klipper ner den (jag vet, den som blommar så fint, men den tar sig bättre nerklippt..) och delar den i småplantor.

I den upphöjda rabatten på frukt- och bärterrassen kan det behövas lite färg. Här planterades smultron tidigare i år som marktäckare och mellan dem kan det nog bli fint med vallmon. Då kan den självså sig lite som den vill också bland smultronen.

Småplantorna petar jag sedan ner mellan smultronen, det kan nog bli tjusigt det här..

Äkta mispel, Mespilus germanica, i köksträdgården.

Tidigare i år köpte jag en mispel, ett tjusigt litet träd som jag länge drömt om. Det har fått stå och vänta i en kruka under sommaren eftersom platsen där den skall stå inte blivit färdig förrän nu. Men nu är rabatten faktiskt färdig!

Längst upp i nordöstra hörnet på köksträdgården blev det ett väldigt spetsigt möte mellan murarna och för att trolla bort det lät vi den upphöjda rabatten bulla ut lite extra här. Här är fruktansvärt mycket ogräs, främst kvickrot, och jag har ingen ro att rensa bort den just nu så jag kommer att få täcka in jorden med markväv.

Jag grepar runt ordentligt innan jag fyller på med mer jord.

Mispeln är planterad och jorden intäckt! Visst är detta lilla träd ganska känsligt, men det borde ha alla förutsättningar att klara sig här i detta skyddade hörn med en upphöjd rabattkant. Vi kan bara hoppas..

Gullbandsgräs, Spartina pectinata `Aureomarginata´.

Detta gullbandsgräs som inte kommit i jorden ännu skall nu få sin plats på rosenterrassen. Jag passar på att rensa lite ogräs också när jag ändå krafsar runt i rabatten..

Inte så lätt att se kanske, men där spaden sticker upp hamnade gräset. Jag tänkte att det kunde bli fint där som bakgrund till solhattarna och som färg- och formkontrast till silvermalörten.

Jag stannar upp en liten stund och sätter mig på trappan ner till rosenterrassen. Solen värmer härligt och i våra yviga och höststökiga rabatter glänser det i de blommande gräsen när de sakta rör sig i vinden. Några fjärilar fladdrar runt solhattarna och under en rosenbuske hör jag hur rödhaken pysslar omkring, annars är allting stilla. Det är verkligen ljuvligt att ha en trädgård.. /R

One thought on “Höstplantering

Kommentera

