Blåregnsbeskärning och vinröda blommor

Vårt vita blåregn, Wisteria `Alba´.

Jag tror att man faktiskt skulle kunna se detta blåregn växa! Det har redan blivit beskuret två gånger i år men som om ingenting har hänt kastar det sina tvåmeterslianer mot den regntunga himlen. Beväpnad med min sekatör och en liten stege ger jag mig in i denna djungel..

Här ser man tydligt var jag klippte tidigare i år och hur knoppen under detta snitt stimulerades att växa vidare till en ny lian. Som jag sagt i ett tidigare inlägg klipper jag in lianerna som inte behövs för att bygga upp plantan i höjd till en två, tre knoppar.

Nyklippt. Tanken är att stimulera fram blomning istället för tillväxt..

När jag ändå var igång med sekatören passade jag på att höja upp kronan något på vårt lilla blomsterkornellträd, (Cornus kousa) före..

..och efter! Allteftersom kronan växer sig högre tycker jag att man vill se lite mer stammar.

När det nu snart är helg och vi får besök börjar jag att se mig om i trädgården efter blommor. Det vimlar av vinrött!

Förutom de pålitliga dahliorna är solrosorna fortfarande strålande och rävsvansarna har vuxit sig tunga och mörka.

Luktastrarna är fina också och med sitt lite duniga, ludna utseende blir de en fin färg- och formkontrast.

Som grundstomme tar jag de nu limegröna hortensiablommorna från sorten `Annabell´ och använder den som stöd åt de andra blommorna.

Lite gröna nypon och någon kärleksört får markera hösten..

Klart! Hortensia, dahlior, kärleksört `Herbstfreude´, luktaster, nypon och rävsvansar. Lime och vinrött fungerar fint ihop! /R

Kommentera

