Plantera vårlökar

Varje höst känns det som om man lägger ner alldeles för mycket pengar på vårlökar och varje vår tycker man att man skulle planterat fler, ett av livets små mysterier.. Men nu är det i alla fall dags att börja plantera första omgången, tex krokus och narcisser (påsk- och pingstliljor) eftersom de behöver lite tid att hinna rota sig innan kylan kommer. Tulpaner däremot kan man vänta lite med, de kommer att blomma fint till våren ändå. Definitivt något att ta tag i sedan när lökreorna börjar..

I körsbärsträdgården har jag börjat peta ner påskliljor. De finns hyfsat billigt att köpa nu i lösvikt (sorten `Carlton´, klassiskt gul, trumpet och allt) och vi började med 10kg, men insåg snart att det kommer att få bli mer..

Narcisslökar utspridda bland nävor och daggkåpor.

Jag tänker mig stora sjok med påskliljor och då blir inte den enskilda blomman så viktig. Här är det mer en känsla av lysande, glad vår jag är ute efter och därför tror jag att en eller två olika sorters narcisser räcker.

frukt- och bärterrassen i den upphöjda rabatten planterar jag en liten supersöt botanisk tulpan som heter Tulipa tarda mellan smultronen.

Det är en helt osannolik liten blomma som ser ut som ett litet vitt ägg och när den öppnar sig är den lysande gul inuti! Eftersom den inte är så hög passar den nog bra i denna upphöjda rabatt..

kryddterrassen finns ju också en upphöjd rabatt, perfekt om man vill visa upp något tjusigt, så här under persiko- och aprikosträdet sätter jag en liten, tidig, lila botanisk tulpan, `Persian Pearl´ och den eleganta eldröda papegojtulpanen `Roccoco´.

Nästan högst upp i trädgården på utsiktsterrassen håller jag på med våra ”gräsrutor”. Som ni ser så har jag börjat att gräva ur för att dela upp gräsytan i två med en plattgång i mitten. Samtidigt passar jag på att peta ner tidig krokus i gräset.

Ungefär 135 krokuslökar i blandade färger på varje gräsruta skall det bli..

Jag gräver upp en bit grässvål, lägger ner ett gäng lökar på jorden och lägger sedan tillbaka svålen igen.

Där jag bara ville ha några få lökar i grupp, skar jag helt enkelt upp en flik av gräset och petade ner några. Jag har provat med sk lökjärn men tycker inte att de fungerar något vidare bra, antingen är våra gräsmattor för hårda eller så har jag för klena handleder..

Villa Petraia i Italien.

Inspirationen till vår lilla ”krokusäng” kommer från en marsresa till kullarna runt Florens för några år sedan. När vi åkte hemifrån låg snön slaskgrå på gatorna, men väl framme i Italien strålade våren mot oss! Även om mars är tidig vår även i dessa trakter blev vi vårhungrande nordbor alldeles hänförda av färgprakten i trädgårdarna.

Villa Castello i Italien, en blommande paradisäng!

Det kanske mest fascinerande var alla de lök- och blomsterängar som fanns överallt, fyllda av narcisser, krokus, anemoner, hyacinter, smörblommor, fibblor och allt möjligt annat som liksom sprakade av färg och vårglädje. Riktiga paradisängar som antagligen redan i april omvandlas till vanliga gräsmattor.

Villa Petraia.

Så här tidigt på våren, när man bara längtar efter blommor och färg, framträder dessa ängar klart och tydligt eftersom allting annat fortfarande är i vila. I trädgårdarna vi besökte var det bara dessa blommande gräsytor och trädgårdens bara ryggrad, så som formklippta häckar, statyer och arkitektur som syntes. Det var verkligen raffinerat!

Villa Castello, en gräsyta fylld med anemoner.

Så det är denna idé vi skall försöka att använda på vår utsiktsterrass. Tänk om den ville lysa av krokus i alla färger i mars/april! Jag längtar redan till ”la prima vera!” /R

One thought on “Plantera vårlökar

  1. Paradisäng – bilderna du visar ser ju ut som medeltida målningar av just små kringgärdade paradisträdgårdar med väna jungfrur. Det kommer att bli underbart hos er till våren.

    Kram Anna Vattenkanna

Kommentera

