Blåbärsrabatten får tydligare form

På frukt- och bärterrassen finns en liten rabatt för amerikanska blåbär som ärligt talat inte ser så rolig ut! Den har inte riktigt hunnits med att fixas till och de tillfälliga kanterna av första-bästa-sten-jag-hittat har börjat att rasa ner i rabatten.

I våras när vi på allvar började att ordna med frukt- och bärterrassen var det svårt att se hur alla rabatter och gräsytan skulle se ut, men nu då gräsmattan med sina kanter är på plats känns det som om blåbärsrabatten faktiskt kunde få vara lite större.

Här har jag börjat att gräva bort gruset för att kunna utvidga rabatten.

Jag tänker mig att om man vidgar rabatten till en något större rektangel där också plommonträdet ingår, kommer gräsmattan och denna nya rabatt att framhäva varandra. Samma form och kant fast i olika material och storlek.

Stenkanten måste tas bort innan någon ny kan kan läggas..

Nu har jag börjat lägga kantstenen som består av begagnad betongsten. Eftersom markytan lutar svagt neråt måste även kantstenarna göra det och det är lite pyssel med att få lutningen bra. Dessutom skall man ju få rektangeln att gå ihop i slutändan, dvs i det sista hörnet skall gärna de två ändarna mötas i hyfsat rät vinkel och höjd..

Klart! Det gick vägen tillslut!

Tidigare i veckan har vi shoppat lite växter på rea, bla det här amerikanska blåbäret (sorten `Goldtraube´ som är väldigt söt och god..!) som jag petar ner vid plommonet.

Det här kändes mycket bättre! Jag tror att vi nästa år skall plantera någon form av marktäckare här också, som tex smultron eller allåkerbär kanske.. /R

One thought on “Blåbärsrabatten får tydligare form

Kommentera

