Körsbärsträdgården får nya former

Många tror att prydnadskörsbär bara har en enda trevlig egenskap, dvs sin tjusiga blomning under några veckor på våren och sedan har de inget mer att erbjuda. Detta är verkligen en missuppfattning! Jag förstår inte varför man inte gör mer reklam för dessa små träds enastående höstfägring! Just nu fyller de vår trädgård med färg, från dovaste mörklila till nästan illorange, minst lika iögonfallande som på våren!

både höst och vår är högtider i körsbärsträdgården! Det har nu blivit dags att ta tag i själva formen på planteringarna här. Vi har tänkt oss att markmaterialet (till skillnad från vår terrassträdgård) skall bestå av gräs och övriga ytor skall vara planteringar med träd, buskar och marktäckande perenner.  Alltså kommer planteringarnas former att bestämma hur gångarna kommer att gå. Det var det här med oregelbundna former..upp till bevis!

Givetvis ligger pallarna med betongsten i andra änden av trädgården, så det blir en ganska dryg uppgift att forsla dem med skottkärra genom alltihop, men vem har sagt att det skall vara enkelt?

kryddterrassen får jag ta sats och balansera upp för en bräda för att komma till rosenterrassen..

Puh! Det gick bra, men jag kan inte ta för många plattor åt gången..

För att kunna bilda mig en uppfattning om formen lägger jag helt enkelt ut plattorna på gräset och testar svängar och böjar..

Här börjar den ena sidan ta form!

gra skottkärror senare har även gången börjat få form. Dessa ”svängar” börjar att kännas bra, de är tillräckligt djupa för att synas från sidan och när man sedan ”flyttar” ut planteringarna till kanten kommer de att dölja gången ur olika vinklar.

Men för att kunna fortsätta gången behöver jag först ta tag i stenkanten på den lilla planteringen i mitten av körsbärsträdgården. Här var från början en besvärlig liten kulle och för att trolla bort den gjorde vi i våras denna något upphöjda plantering. För att plattorna inte skall ramla ner i planteringen (som är något lägre än gången) så behövs en liten ”murkant” som kan hålla grus och plattor på plats.

Naturstenskanten lagd! Vi har tur som har så mycket sten på tomten..

Jag har nu börjat att skära ut i gräset så att plattorna får plats.

När jag tar bort gräsmatta brukar jag alltid göra så här. Jag börjar med att med hjälp av spaden skära ut ”rutor” som är lagom stora för att orka lyfta med grepen. Sedan grepar jag helt enkelt upp ruta för ruta och lägger i en skottkära. Ganska jobbigt och tidskrävande men det går..

Mycket av anläggningsarbetet i vår trädgård handlar om att flytta jordmassor hit och dit. Här strax ovanför kantläggningen finns en liten platå med en hänförande utsikt. Här finns planer på en sittplats, också med gräs som golv och därför behöver vi fylla ut med mer jord. Perfekt, här tippar vi grässvålen!

där! Utgrävt och klart för att lägga grus. Nu kan man också se var kanten på motsatta sidan kommer att hamna. Jag har mycket gräsgrävande framför mig inser jag.. men jag får försöka tänka på att gräsklippningen kommer att bli så mycket roligare nästa år! /R

2 thoughts on “Körsbärsträdgården får nya former

  1. Aah vilken blogg!
    Jag läste gårdagens inlägg två gånger och insåg att här gäller det att gå grundligt till väga och börja från början! Kom till det ”underbara” inlägget om anläggningsarbetet och konstaterade att dagen vid datorn kommer att bli lång och att kaffe passar perfekt till denna ”pralin”!
    Underbart, fantastiskt.. Tack! Hälsningar Peter

Kommentera

