Tulpaner och Allium

Hösten skyndar vidare och medan den grå, fuktiga dimman smyger sig allt tätare kring vårt lilla hus drömmer jag mig bort till en stilla morgon i maj. Daggen hänger tung och blänkande på allt det friska, nya gröna och trädgården är full av fantastiska tulpaner och strålande allium!

Även om hösten är härlig med all sin färgprakt och allt sitt dramatiska förfall kan man bara inte låta bli att tänka på våren eftersom det nu är hög tid att bestämma hur vårfloret skall gestalta sig. Lökreorna har börjat och vi har handlat på oss en hel del tulpaner och alliumlökar..

Buxbomsterrassen i våras. Här finns en stomme av kirgislök, Allium aflatunense `Purple Sensation´ i alla rabatter och tulpanerna här går i vitt, lila, orange och gult. För att ge tulpanskalan lite mer värme här tänkte jag också föra in lite mer orange i år, främst i form av liljeblommande tulpaner.

Tulpanen `West Point´  ihop med härligt mörkt lila akleja och vår underbara limestrimmiga hosta i bakgrunden. Jag tycker mycket om de liljeblommande tulpanerna, de ger ett nästan overkligt intryck med sin underliga form och blir självklara blickfång i stora rabatter.

Har man som vi tulpanerna i perennrabatter kan det vara bra att även fundera lite över hur dessa kommer att harmonierar med varandra. Ofta blir man så fokuserad på själva lökplanerandet att man glömmer att det faktiskt är många lökar, framförallt tulpaner och allium som blommar ganska så sent. Här öppnas möjligheter till fler fantastiska kombinationer! Dessutom har jag märkt att det är väldigt tråkigt att se de lite senare lökväxterna titta upp ur helt bar jord. Hos oss stod ett gäng sena tulpaner bland japanska gräs och rosenflockel och dessa perenner börjar ju inte vegetera ordentligt för än senare. Därför planterade vi kungsnävor och dagliljor där också för att få tidig grönska och frodighet runt tulpanernas fötter.

Allium christophii, stäpplök, på vår rosenterrass. Denna fantastiska allium fungerar som ett spännande blickfång i rabatten. Den stora bollen består av en mängd små blomstjärnor och den ger nästan intrycket av ett sprakande fyrverkeri! Här står den ihop med hosta, jättedaggkåpa, iris och upp mot muren rinner den sammetsröda klematisen `Rebecca´(!!).

När det kommer till plantering av tulpaner har jag under några år provat att göra efter Sarah Ravens (engelsk trädgårdsguru som jobbar främst med snittblommor och hur man på bästa sätt arrangerar sin snittblomsträdgård) recept; jag sätter lökarna djupt, ca 25-30cm ner i backen. Anledningen till detta är att de blir svårare för sorkar och möss (som vi har massor av..) att gräva sig ner till dem och det är något svalare längre ner i jorden, vilket gör att lökarna inte stimuleras att bilda sidolökar. Sidolökarna blir förvisso efter några år en ny lök, men kan under denna tid försvåra och försvaga blomningen hos moderlöken. Bildar den inga sidolökar fortsätter den bara att blomma år efter år. Dessutom blir det lättare att plantera perenner och andra lökar över tulpanlöken..

När jag lämnar min höstliga trädgård för idag gör jag det med ett nytt litet pirr i magen. Jag vet att det under de vissnande perennerna och djupt ner i den fuktiga jorden gömmer sig skatter utan dess like!! Det är verkligen ett privilegium man har som trädgårdsmästare, man kan liksom se alla lager på en gång, alla årstider kan spelas upp för ens inre när som helst. Ser du någon som helt stilla står och stirrar på en tillsynes död vinterrabatt är det säkert en trädgårdsmästare.. /R

2 thoughts on “Tulpaner och Allium

  1. Blir så imponerad över det som skrivs av R och ibland kanske också av S. Önskar att även jag hade en trädgård och inte bara en trist asfaltsgård. Ser fram emot våren och nya bloggbilder.
    L D

  2. fina kombinationer med olika lökar som ni har att vänta på. Härligt att höra att det är OK att bara stå och stirra i rabatten, kallar mig gärna trädgårdsmästare istället för tok. För lite underlig kan familjen tycka att jag är när jag ska arbeta i trädgården och de ser mig bara sitta och stirra in i ett hörn – de ser ju inte alla fina bilder som jag ser 🙂

Kommentera

