Höstlöv

Idag när jag kom ut i trädgården var det alldeles stilla. Luften var fuktig och mild och förutom det svaga brusandet från den lilla ån en bit bort hördes ingenting. En härlig dag att få vara ute och höstpyssla i trädgården!

Under vårt stora bigarråträd såg gräsmattan ut så här! Massor av härliga höstlöv.. Jag vet att många anser att höstlöv är ett trist ofog som man bara måste bli av med, men i vår trädgård är det inte så. Det finns nämligen ingenting så trevligt som gratis jordförbättring och när vi samlat upp alla trädgårdens löv brukar vi få ta lite från skogsbacken intill också för att få det att räcka till alla rabatter!

Vad skall man då ha dem till? Vi brukar använda dem som kombinerad jordförbättring och vintertäckning, särskillt kring känsliga växter. Som jordförbättring fungerar de som mat åt maskar och mikrolivet i jorden, vilka bryter ner det organiska materialet och gör på detta sätt jorden mera luftig och näringsrik, en jord som blir trevligare att växa i helt enkelt..

För att skynda på nedbrytningen lite kan man försöka att finfördela löven. Jag tar fram gräsklipparen och kör över alltsammans. Klipphöjden låter jag vara inställd ganska högt för att undvika att få med för mycket gräsklipp. Gräsklipp innehåller nämligen mycket kväve som stimulerar tillväxten hos växter, alltså något man bör undvika så här års.

Klippet räfsas ihop..

..och samlas upp!

rosenterrassen får rosorna en liten hög runt fötterna för att skydda mot den värsta kylan. Till våren rafsar jag ut det som finns kvar av högen i resten av rabatten och myllar ner det med vårgödslingen.

Jag lägger också ett tunnare lager i våra perennrabatter för att göra jordarna luftigare och fulla av maskar!

Nu har jag ”bäddat” en första omgång i rabatterna, men jag får nog ta en omgång till när de sista löven faller. Dessutom kommer jag att få peta tillbaks en del i rabatterna snart igen eftersom koltrasten och jag inte har samma typ av ordningssinne. Den lilla stökiga fågeln kommer att vräka ut en massa löv i gångarna i sin jakt på småkryp.. /R

Kommentera

