Frostmorgon

Märkligt nog var detta den första riktiga frostmorgonen här hos oss. Solen pressade sig långsamt upp över skogskammen i öster och jag tänkte att nu är det faktiskt vinter. Eftersom vi har haft det så milt fram till nu så har tanken inte slagit mig tidigare, men medan jag gick runt i vår frusna trädgård började jag gnola på en julsång..

Det är dystert och skriande vackert på en gång på något vis, alla löv har fallit från träden och de står där i sin nakenhet som bara skelett, men i det skarpa morgonljuset blänker frostkristallerna som vit körsbärsblom på grenarna.

Jag har hört att en del människor stänger igen sin trädgård för vintern så här års för att inte ge sig ut och arbeta i den förrän till våren igen..??! Underligt folk.. Idag är det återigen körsbärsträdgården som gäller och medan solen börjar värma upp trädtopparna längst bort i dalen är jag redan igång med att lägga kantplattor.

Den bistra morgonkylan släpper snart och solen strålar från en glasklar himmel. Det blir riktigt varmt, i alla fall med alla de kläder som jag piltat på mig!

Förutom kantplattor är det en annan sak som jag tänkt göra idag. Den här gången ovanför en av planteringarna lutar mer än vad man kan stå ut med, särskilt när man släpar en jättekruka på en pirra från svinhuset till köksträdgården om vårarna. Därför måste den rätas upp!

fram med spade och grep och sedan är det bara att börja gräva!

Naturligtvis var det inte riktigt så enkelt utan som vanligt när man gräver i denna trädgård dyker det upp stora stenar. Även om det blir lite extra pyssel innebär det ändå lite mer sten till våra naturstensmurar..

Å hej!! Jag kanske inte är så jättestark men jag är envis som en gammal åsna..

där! Nu börjar det likna något! Tanken är att det skall bli en låg naturstensmur som håller slänten till vänster på plats och sedan plattor och själva gången skall på nytt sås med gräs.

Det är alldeles tyst och stilla förutom ett och annat droppande från den smältande frosten. Vad vackert här är! Den här delen börjar nu långsamt att kännas som en trädgård! Med staketet och tydliga kanter på plats börjar rummet verkligen framträda! Undrar hur det kommer att se ut till våren.. /R

2 thoughts on “Frostmorgon

Kommentera

