Ghost of winters past

Så här i juletid kan man inte låta bli att drömma lite om ett stilla snöfall medan juleljusen tindrar i alla fönster. Det är verkligen märkligt eftersom jag vet hur jag slet mitt hår i förtvivlan förra året då trädgården var omöjlig att komma åt på flera månader under sitt tjocka, vita täcke. Men det är väl så det är, snö är romantiskt lite på håll, med ett visst avstånd i tid och rum. Därför tänkte jag frossa lite i andra vintrars snö i detta inlägg..

Så här såg det ut i trädgården i oktober förra året. Stora, tunga snöflingor dunsade rakt ner i den vackra höstprakten!

I december var det så mycket snö att vi knappt hann skotta undan innan gångarna var lika överfulla igen och det var ett evigt pyssel att få bort snö från de vintergröna buskarna (så att deras grenar inte skall bli för tunga och knäckas..). Men julfint var det!

Utsikten från buxbomsterrassen var förstås fantastisk med dalgången klädd i vitt och varje gren på träden pudrad med vita kristaller!

Denna bild är från två vintrar tillbaka. Det var verkligen inte helt lätt att ta sig fram i trädgården! Våra trappor var nästan helt försvunna under djupa snödrivor. Som tur var så ramlade man ganska mjukt om man missade ett steg..

På rosenterrassen var det svårt att veta var rabatten slutade och gången började! Här ser man hur trevligt det blir att spara de vissna perennerna över vintern. Utan dem hade rabatten sett bedrövligt tom och tråkig ut, tycker jag.

Vårt vackra bigarråträd dominerar trädgården lika mycket på vintern som under säsongen. Dess mörka gamla stammar pudrade med vit nysnö är en tjusig kontrast.

Buxbomsterrassen under en snötung himmel. Brrr! Jag rysmyser lite när jag ser dessa bilder, men jag måste erkänna att ”jinglebells” börjar ringa i mina öron och en doft av glögg sprider sig i rummet.. /R

One thought on “Ghost of winters past

  1. När man ser dessa vackra snötäckta trädgårdsbilder och läser din mysiga text är det inte utan att man längtar efter lite snö även denna vinter! Kram och tack från K

Kommentera

