Blomsteråret som gått

I midvinterkvällens gråhet drömmer jag mig tillbaka till sprakande färger och ljuvliga dofter och jag försöker att minnas de olika blomsterarrangemang som blev gjorda under säsongen. När jag ser den här lilla buketten från i våras går det som en ilning genom kroppen när jag tänker på att allt detta har vi snart framför oss!

Ett praktexempel på försommarens överflöd i trädgården! Vita och rosa pioner, vita löjtnantshjärtan, jättedaggkåpa och skogslök.

Rosen `Könegin von Dänemark´, pionen `Sarah Bernhardt´ och blå kantnepeta. Pioner och gammaldags rosor måste vara något av det tacksammaste man kan odla. De behöver nästan ingen gödsel och sällan extra bevattning och ändå får man helt osannolika blommor, fyllda av färg och doft! Svårt att tro när man tittar ut på de bruna pinnarna som sticker upp ur rabatterna så här års..

Schersminer, luktpioner och gammaldags rosor, jag kan drömma om den ljuvliga doften från en sådan här bukett! Tung och söt fyller den här doften både huset och trädgården i juni..

I skiftet mellan juni/juli är det verkligen rosornas tid i vår trädgård. Då kan man fylla hela skålar med doftande rosor utan att det verkar minska prakten på rosenterrassen alls..

Medan juli rullade på tog perennerna vid och fylld rabatterna och vaserna med färg. Rosor och luktpioner finns fortfarande kvar, här ses  rosen `Charles de Mills´ och `President de Seze´ och pionen `Sarah Bernhardt´ ihop med stäppsalvia och storklocka.

Augusti bjöd på luktärter och ringblommor i överflöd! Blodtopp matchade ringblommorna fint.

Och dahlior och solrosor förstås! Här i en knasigt stor uppsättning ihop med bolltistel, marton, hortensia, malört, gullris och en vit modern klätterros som heter `Ilse Krohn´.

Det är härligt att verkligen kunna slösa med blommor, att fylla både hus och trädgård med dem! Orange pom-pom dahlior, gullris, ulleternell, jättedaggkåpa, ringblommor och amaranter. En blandning av både perenner och sommarblommor.

En dramatisk sensommarbukett! Rödbladig fläder, röd dahlia, stäppsalvia och den höstblommande rosen `Gloire de Dijon´.

I oktober kunde jag fylla fatet med vackert färgade höstlöv, äpplen, nypon, kastanjer, dahlior och höstrosor och även en del perenner.

Och nu, i mörka december får jag hålla till godo med en liten knasig julgran som ler mot mig från handfatet i badrummet. Den får duga tills det blir dags för de första snöklockorna../R

2 thoughts on “Blomsteråret som gått

Kommentera

