Längtar efter grönt..

Å, vad jag längtar efter daggvåt grönska och sprakande färger! Trädgården ligger grå utanför i ett yr av blöta snöflingor och jag kan inte låta bli att bläddra bland sommarens foton. Jag vill vältra mig i grönska och blommor!

Inramad av kryddterrassens malvor ligger utsikten med sina lysande gröna gärden och bulligt mörkgröna träd..

Blickar man ut från kryddterrassen så här års så är minsann utsikten en annan. Visserligen är den också vacker men visst saknar man det gröna!

Eller se här! En morgon i juni, solen har precis gått upp över bergknallen i öster och faller in över rosenterrassen. Vilken underbar dag det kommer att bli!

Inte fullt lika romantiskt i dagsläget, men jag vet vilka härligheter som sover under jorden..

Färg! Eldröd vallmo mot silvrigt havtorn!

Mera färg!! En något mera mulen morgon på rosenterrassen och frukosten är precis avklarad.

Det blåste tydligen i augusti också! Visst är havtornen fina när de vänder upp bladens silvervita undersida i vinden..

En härligt avslappad middag är just avklarad i pergolan. Då kan man sitta kvar och prata en stund med utsikt ut över rosenterrassen. Vem behöver åka på semester?

Jag saknar verkligen våra trädgårdsmiddagar! Med den långa sensommaren som var gick det bra att äta ute i trädgården ändå fram till oktober. Det blir ju inte riktigt samma sak nu då man stirrar ut genom fönstret och världen utanför är kolsvart!

Men det är som det skall vara, det finns väl inget så vackert som en spirande vår efter en lång, grå vinter! Den här lilla nostalgitrippen var verkligen välbehövlig, nu känns det som om jag laddat mina ”gröna” batterier för en tid framåt i alla fall! Hoppas att ni kunde känna lite sommarfläktar också! /R

3 thoughts on “Längtar efter grönt..

  1. Underbara bilder! Härligt att se dem i snöblasket.
    Trädgården är väl aldrig så vacker som i våra vinterdrömmar?

  2. Oh ja tack! En välbehövlig ljum och blomdoftande sommarbris drog genom datorskärmen – annat än stormen som vrålar och regnet som piskar här utanför. Denna vinter är ju mild men ack så blåsig….

    Älskar era vackra terrasser och odlingsbäddar. Så medelhavsaktigt och nää, inte behöver ni fara iväg på semester under sommarhalvåret i a f så fint som ni skapat. Själv saknar jag också mitt utomhusliv… som är liktydigt med mitt liv. Nu känns det som om man bara härdar ut ungefär.

    Kram Anna Vattenkanna

  3. Tänk om min asfaltsgård vore som er fantastiska trädgård. Men våren och sommaren nalkas med stormsteg och då blir det full rulle på min balkong. Faktiskt sa de sista balkongblommorna morsning och goodbye 1 januari i år. Längtar efter att få se er trädgård!
    Laura Davidsdotter / Faster Py

Kommentera

