Trädgårdslängtan!

Så blev det då vinter i alla fall. I kastanjens frostiga grenar utanför mitt öppna fönster sitter en uppburrad liten domfru och väntar på sin tur vid fågelbordet. Hon är rund som en boll och piper entonigt för mig lite då och då. Längre bort hör jag tjo och tjim från granngårdens ungar som äntligen får åka pulka nerför gärdena!

GRÖNT!! Det är som en helt annan värld.. 

Jag önskar verkligen att jag kunde uppbåda samma entusiasm för snö och kyla som de, men det är svårt när mina drömmar bara fylls av grönt, grönt, frasande, saftigt grönt! Helt enkelt som vanligt vid den här tiden på året. Efter att höst- och julstök och nyårskalasen är avklarade är det som om man plötsligt befann sig i ett väntrum i grått och vitt! Jag skall verkligen inte klaga för det är ju trots allt först nu som snön och kylan lagt sig som ett ogenomträngligt skal över trädgården, men jag kan inte låta bli att sakna den! Återigen finner jag mig själv traskandes från rum till rum i trädgården, metodiskt stirrande på varenda liten kvadratmeter!

Stirrar man tillräckligt länge kanske man lyckas…

Sedan går jag in och planerar, planerar och planerar och skriver listor! Listor om vad som behöver göras och i vilken ordning, listor över vad som finns och inte finns, listor över växter som borde planteras inom en snar framtid…..osv!

…trolla fram det här! 

Även om jag vet att allt detta planerande och alla dessa listor kommer att betyda föga när startskottet för våren väl brinner av, så kan jag inte låta bli att skriva och rita dem ändå! Hur det än är så bildar man sig ändå en uppfattning, man lär känna sin trädgård och dess möjligheter genom att försöka se olika ideér, inbillar jag mig. Vi har säkert kommit på och förkastat hundratals planer på de olika trädgårdsrummen genom åren! Nästan varje gång har det känts som om att nu, nu kom man på det enda rätta!

En av alla våra planer som faktiskt också utfördes i verkligheten. Vitmålad pergola med stenläggning och klätterväxter! Det ser ju mysigt ut, men vi upptäckte snart att den vita färgen flagade, gräset klättrade in över den lilla stenläggningen och den värsta av allt, vi hade inte riktigt funderat på vad vi faktiskt skulle ha pergolan till! Den visade sig vara för liten för det mesta..Så väck med den! Nu är det andra planer på gång..

Vissa planer har stannat i våra tankar, andra på pappret och en del har till och med blivit förverkligade för att bara något år senare förkastas för något nytt! Det sistnämnda händer faktiskt inte så ofta längre och jag börjar tro att man faktiskt har lärt sig någonting. Jag har börjat lära känna den här platsen, vad och vilka som trivs här och också hur vi rör oss och är här. Det är svårt att förklara, men när jag tänker tillbaka på våra första tafatta försök att bemästra trädgården inser jag att vi inte hade en aning om vad vi gjorde!

Jo då, lite vårhopp finns det ändå! I vår äppelträdgård spirar det under snön..

Att lära känna en plats tar tid, men tro mig, det gör ingenting! Allt jobb man lägger ner och all tid är sannerligen inte förgäves även om det tycks leda till ingenting. När jag nu ser på min frusna, sovande trädgård känner jag att den är på plats, rummen har hamnat där de ska. Kanske för att jag vet vad jag valde bort och varför. /R

One thought on “Trädgårdslängtan!

  1. Längtar till våren i Mute gör även Vi! Särskilt då man får se era vackra sommarbilder! Hälsa till lilla Domfrun! Kramar från oss i iskalla Göteborg!!

Kommentera

