Förberedelser inför våren

Har ni sett!! Våren smyger under snön! Det är den tiden på året när jag utan förvarning plötsligt måste lägga mig ner på mage för att beundra en lite grön knopp som pressat sig upp ur den frusna jorden. Många ”icketrädgårdsnördar” undrar ibland varför man planterar de där riktigt små, tidiga vårlökarna som knappt är en tvärhand hög. Här är svaret, trädgårdsfolket som svultit på grönt och färg hela vintern kastar sig ner i tillbedjan hur pyttigt och ynkligt det än är!

Men för att man ordentligt skall kunna njuta av vårens små underverk måste man se till att de syns! Längst bak i vår äppelträdgård har vi inte lyckats tränga undan vildhallon och björnbär än och i dem har också gamla grästuvor nästlat sig in. Som det är nu kommer det inte bli lätt att få en skymt av vårprakten! Snön har ju faktiskt den fördelen att man kan trampa omkring utan att skada de ivriga små skotten under så det gäller att passa på!

För att bli av med hallonsnår och gammalt gräs tycker jag att lien funkar bäst, då håller man garanterat värmen också..

Eftersom vi i nuläget är så fokuserade på andra delar av trädgården är det skönt att låta äppelträdgården och ”svinaslänten” bakom den vara lite halv-vilda. Vi håller marken öppen från sly och nässlor och i övrigt får den sköta sig lite som den vill. Här finns som sagt vilda björnbär också, och eftersom de är så ojämförligt supergoda låter jag ett litet snår vara kvar. Jag tar bara bort de grenar som bar frukt förra året (björnbär får mest och bäst bär på fjolårsskotten..) och låter årsskotten vara kvar. På detta sätt undviker man den där oformliga, taggiga högen vars bär man ändå inte kommer åt, och får istället ett ganska trevligt och lättåtkomligt litet snår.

Strax bakom äppelträdgården går en vacker liten slänt upp (bakom vårt gamla svinhus) med tre stora fågelbär och två gamla knotiga aplar. Jag har under några år rensat bland slyn här och sparat en liten ek, några getaplar, lönnar, en hassel och två hagtorn. Markskiktet består av olika grästyper, vildsmultron, röllika, en och annan johannesört och även här fläckvis med snöklockor.

Här finns en stor sten också, kanske ett jättekast, som liksom ger det här rummet karaktär. Varje år när jag går här och röjer drömmer jag fram olika planer för denna delen av trädgården och det känns så skönt att bara få göra just det här. Det finns så många andra projekt som kommer före så jag vet att det är helt ”ofarligt”..

Lite slit och släp senare har jag lyckats meja ner hallonsnåren och klippt bort askslyt och äppelträdgårdens form blir synlig igen, dvs. efter att jag kånkat bort alla pinnar! Just nu ser det kanske inte så roligt ut, men det kommer att göra hela skillnaden när snöklockorna börjar att titta upp.

Om inte alltför många veckor kanske det kommer att se ut så här istället! /R

One thought on “Förberedelser inför våren

Kommentera

