Mina köksträdgårdar

Tanken på en egen köksträdgård har alltid fyllt mitt innersta av lyckligt pirrande och den har liksom hela tiden stått för själva kärnan i drömmen om en trädgård. Köksträdgården erbjuder ju faktiskt möjligheten att ta in sin trädgård med alla sinnen! Eftersom det nu är utmärkt tid för att planera årets odlingar, tänkte jag ägna hela den här veckan åt KÖKSTRÄDGÅRDAR. I detta första inlägg gör jag en liten nostalgi-tripp bakåt i tiden för att summera lite framgångar och misstag i min odlingskarriär..

Min allra första köksodling efter min trädgårdsutbildning blev i en liten trädgård vid foten av Omberg i Östergötland. Här hyrde jag ett hus under en säsong och fick lov att gräva upp en bit av gräsmattan om jag lovade att lägga igen den och så nytt gräs till hösten.

Jag var överlycklig! Äntligen skulle jag få prova själv! Med lite brädor och kogödsel gjorde jag själva bäddarna och i dem trängdes sedan allt detta.. Eftersom jag bara skulle bo här en säsong behövde jag aldrig fundera över växtföljd utan kunde istället klämma in ALLT i dessa små land. Aldrig har jag väl skött en odling mer minutiöst och aldrig har väl grönsaker smakat bättre! Inte blev det någon kvantitets-skörd men vilken kvalité!!

Det dröjde ett tag innan nästa projekt, men det blev intill ett annat litet hus som jag och Staffan hyrde ihop i Halland. Här spikade vi ihop fyra djupbäddar som fylldes med jord och gödsel.

Erfarenheten här var något bittrare. Bäddarna låg alldeles för långt från huset med många nattliga besök av hungriga rådjur och det stora bigarråträdet tog för mycket av solljuset. Vi vände blicken åt en annan del av den stora tomten..

Nedanför huset fanns en slänt ner mot gärdet utanför trädgården. Nära huset och sol åtminstone halva dagen, kanske kunde det passa?

Djupbäddarna från senaste odlingsprojektet flyttades hit och visa av erfarenhet gjordes ett högt staket ner mot åkern.

Här har slänten börjat tämjas! I skogen bakom vårt hus plockade vi hassel och asksly som flätades till rabattkanter och staket.

Försommaren det året kändes som en dröm! Så här stora odlingar hade jag aldrig haft. Vi hade under vårvintern lyckats terrassera slänten något med hjälp av gamla brädor och störar och i mitten av detta fyllde vi terrasserna med sten och grus istället och det blev till en trappa..

Som det växte! Trots den halvskruttiga jorden och skugga halva dagen, lyckades ändå terrasseringen värma upp jorden och göra den mer än odlingsbar!

Majs, tomater, chili, basilika, gurka och kronärtskockor, ingenting tycktes vara för kinkigt för vår slänt. Antagligen var det nu som vi på allvar började förstå att terrassodling har sina fördelar..

Andra säsongen var det helt uppenbart att denna köksträdgårdsodling inte var särskilt hållbar i längden. Inte nog med att det var ett helsike att klippa (och kantklippa!) mellan bäddarna, ogräs fröade sig också lätt in från de inte direkt homogena gräsgångarna. I söder där det låg en liten skogsdunge började sly och hallonsnår tränga sig in i trädgården och i de ganska grunda bäddarna i mitten stormtrivdes knäpparlarverna!

Men vid det här laget spelade detta inte längre så stor roll, eftersom vi efter allt  grävande och pysslande på denna tomt förälskat oss i platsen! Vi köpte huset och trädgården och började om från början igen.. Fortsättning följer! /R

4 thoughts on “Mina köksträdgårdar

  1. Oh, en sannsaga för oss odlingsglada, Jo jag tackar. Jag känner så väl igen mig själv… de där första stapplande stegen i början och sedan när man fick mer blodad tand – fast jag har aldrig odlat i terrasserade växtbäddar 🙂 Det ser så härligt ut på bilderna!

    Apropå saga – dina underbaraste bilder med de små filurerna (hund-kossa?) och de andra fantasifigurerna borde du göra något mera med om du inte redan gör det. De är så fina och tänk en bilderbok för barn om odlingens vedermödor och lyckoträffar? Sannsaga sett ur filurernas ögon!

    Kram

    • Det är så roligt att höra att du gillar mina bilder! Tyvärr är inte förlagen intresserade, men man kan ju alltid ge ut på egen hand.. Planer finns på mycket, jag skall bara hitta tiden!
      Hälsningar Rebecca

Kommentera

