Vår i luften!

Så var det dags igen att vädra morgonluft! Är det verkligen slut på vintern – igen? Jag skrev ett inlägg för en tid sedan där jag ifrågasatte ordet vintervila. Jag tyckte nämligen att trädgården gjorde allt annat än vilade. Tji fick jag, för inte långt efter det inlägget lade sig ett  fint snötäcke på marken och ovanpå det ett lock av bistra minusgrader.

Gladare gul än vintergäcken är svårt att bli.. Vildtulpanerna (Tulipa sylvestris) är på gång runt omkring. 

Som trädgårdsmästare är det svårt att i sådana lägen göra annat än att sucka och längta till våren… Enligt SMHI blev det igår vår i Skåne, snart hoppas jag att vi i Halland också ska bli vårklassade. Det kommer nog snart. Våra lokala småfåglar anser att våren är här, den allt större bäckfåran på grusvägen utanför huset håller med och nog ser hästkastanjens knoppar lite fetare ut idag jämfört med tidigare i veckan. Ja, nu är det baske mig på gång!

Tåliga och pålitliga är de, snödropparna. De får stå kvar här i gräset tills det är dags att börja klippa. Då flyttar vi dem till körsbärslunden där de ska få möjligheten att sprida sig hejdlöst. De klarar att växa i klippt gräs men de sprider sig ingenting, grässvålen är väl för tät för dem.

Snöklockor på gång. De är lite luriga, det ser ju ut som att de ska blomma när som helst, men man får hållas på halster en bit in i mars innan de kommer fram ordentligt.

 Vi har några bestånd dubbla påskliljor som också börjar titta fram.

Så mycket att äntligen få ta tag i – vi ska klippa ner perenner, beskära rosor, installera bevattning, så frön, bygga murar, lägga sten, gödsla, jordförbättra, tömma fågelholkar, bygga staket och en hel massa andra saker. Vi kommer inte hinna med allt, men det hör ju till…

En av årets nyheter är ett par hundra krokusar som vi grävde ner i en nyanlagd gräsmatta på den terrass vi kallar utsiktsterrassen. Några har som synes tittat upp, vi får se om vår satsning går hem…

Det här blev ett lite kortare inlägg, nu är det bråttom ut i trädgården! Denna helg ska vi fokusera på vårt växthus, kanske kan vi få upp några reglar till…?/S

2 thoughts on “Vår i luften!

  1. Det verkar ju vara massor på gång i er fina trädgård! Spännande! Hurra för snöklockor! Det allra vackraste vårtecknet om du frågar mig! Karin

  2. Hej S
    Tänk att våren ändå kommit så långt i Halland. Här i östra Svealand får vi nog vänta ett tag till även om jag såg fullt blommande snödroppar hos min bror på nyårsdagen. Men sen kom ju snön och kylan.
    L D

Kommentera

