Vårfåglar och fågelholkar

Snart sitter staren i vår hästkastanj igen…

Vad vore våren utan fåglar? Häromdagen såg och hörde jag två lärkor på ett fält en bit bort och i söndags ackompanjerades vedklyvningen av en pigg liten bofink som inte kunde låta bli att sjunga några strofer. De där första sångstroferna låter alltid lite osäkra och trevande, jag antar att även en bofink kan behöva lite uppsjungning innan vårens konserter börjar..

Blåmesen har nu blivit vårfågel i stället för vinterfågel.

Gillar man att ha fåglar omkring sig måste man givetvis sätta upp holkar till dem (i alla fall i min värld). I vinter har beståndet av blåmesar fullkomligt exploderat och nu när den varma årstiden är i antågande vill jag gärna hjälpa dem med lämpliga bostäder. Många fåglar har säkert inga problem att hitta små hål och skrevor att placera sina bon i men vissa av dem kan behöva lite assistans. Man kan också se holkuppsättandet som en rent egoistisk handling från min sida; jag mår helt enkelt fantastiskt bra av att ha fåglar i trädgården!

Tömning av en holk i äppelträdgården. Just denna holk brukar blåmesarna bo i.

Trädgården ja, hur påverkas den av min fågelvurm? Mångfald är positivt i alla dess former, så också bland rosor, gurkor och perenner. Fjärilar, flyn, mätare och alla möjliga småkryp låter gärna sin avkomma gnaga sig mätta på trädgårdens växter. Vi springer efter dem med såpblandningar och vattenslangar och försöker få dem att inte äta upp allt grönt. Det har visat sig att vi ofta får hjälp av trädgårdens fåglar i denna jakt. De är helt fenomenala på att sätta i sig löss och larver.

När jag skulle tömma denna starholk märkte jag att taket hade lossnat.

Några välplacerade skruvar, så är taket på plats igen. Nu är det bara att flytta in!

En vacker junidag, om jag stannar upp en liten stund, sätter mig ned och tittar vad som egentligen pågår i planteringarna blir jag alltid överraskad över den aktivitet som hela tiden försiggår inne bland växterna. Överallt hoppar små mesar och sångare runt med massor av kryp i näbben. Här har vi verkligen en ”win-win”-situation, holkar betyder fåglar och fåglar betyder skönsång och gratis arbetskraft!

Den här holken var uppsatt i ett plommonträd som blåste ner i en av höststormarna. Jag passar på att fixa till holken ordentligt innan den åker upp i ett äppelträd alldeles bredvid.

Hur tar jag hand om holkarna då? Jag tömmer dem varje år på gammalt bomaterial, det kan annars lätt ruttna och bli tillhåll för olika sorters ohyra. Det är också bra att få en koll på holkarnas skick och om något på dem behöver lagas. Under denna vårtömning har man ett gyllene tillfälle att sätta upp en eller annan holk till.

Här har någon innovativ fågelfamilj utökat sin boyta med en flott takterrass ovanpå holken. Tydligen dög det inte med bara en våning…

I år tänkte jag få upp åtminstone tre holkar till, två till blåmesarna och den tredje kanske till stararna…? Då har vi sammanlagt elva holkar i trädgården. Elva holkar på 4000 kvadratmeter, det blir nästan 400 kvadrat per fågelfamilj.. Det är ju en jättestor boyta, i alla fall ur ett människoperspektiv. Och eftersom det är det enda perspektiv jag kan ha ser jag goda möjligheter att utöka holkbeståndet ytterligare. Jag kan nog tredubbla antalet…minst… /S

3 thoughts on “Vårfåglar och fågelholkar

  1. En trädgård utan fågleliv är ingen riktig trädgård tycker jag! Som du så fint beskriver är de ju verkligen våra vänner och hjälpredor under hela växtsäsongen… undras hur många små bladlöss de kan sätta i sig egentligen på en sommar? Jag har ju en pytteliten trädgård – trädgårdssidan är bara 144 kvm! men här samsas flera familjer. I fjol hade vi en talgoxfamilj och två blåmesfamiljer samt två koltrastfamiljer – de sista byggde egna bon i murgrönan som täcker planket. Tänk, fem fågelfamiljer på den lilla ytan!!! Nu är det bara att se vilka hyresgäster som holkarna får i år. redan har både talgoxpar och blåmespar varit och inspekterat holkarna ingående….

  2. Hej!
    Hur har ni det?
    Äntligen vår så man kan komma igång igen.
    Ser att flitens lampa lyser hos er.
    Snart dagas för snöklockorna.
    Inte säkert att jag kan pricka i dem iår men vi hoppas.
    Ha det gott och jag ser framemot att se växthuset.
    Ha det gott
    Annika

  3. Fåglar är fint för innerstadsbo. Blåmesar och talgoxar trivs också på en asfaltsinnegård och i helgen sjöng koltrasten en helt förtrollande uvertyr till kommande vårsymfonier. Tårögd blev jag
    när han satt på masten på hustaket mittemot och turligt nog aldrig ville sluta.
    P

Kommentera

