Aprilblommor!

Våren tuffar på; sakta, sakta försöker den befria sig från det envisa täcket av kyla, blåst och obehagliga temperatursvängningar. Det är svårt att tänka sig att det redan är mitten av april när man tittar på termometern. Visst, det brukar vara lynnigt och opålitligt väder i april men jag tycker att årets påskmånad varit alldeles för kall hittills. Hoppas andra månadshalvan blir bättre… Det tråkiga vädret stoppar dock inte de påskliljor vi satte i körsbärsträdgården i höstas. Nu blommar de för fullt och sprider en pigg gul färg omkring sig.

I höstas grävde vi ner ett par rejäla laddningar påskliljor av sorten ”Carlton”, se inlägg ”plantera vårlökar”. Planteringen skedde i två omgångar med ungefär två veckors mellanrum och det är lustigt vad tydligt man ser skillnaden på de båda planteringstillfällena. Påskliljorna i bildens framkant blommar för fullt medan bestånden längre bak (svårt att se på bilden) inte har kommit igång alls. En nyttig erfarenhet att ta med sig vid framtida lökplanteringar – vill man ha jämn och fin blomning samtidigt får man se till att plantera alla lökar vid ett och samma tillfälle. Tidsskillnaden i blomning kommer förstås att suddas ut efterhand och redan nästa år ska blomningen vara i fas.

Påskliljor har en glad och pigg gul färg som är svår att komma undan. Mitt på dagen lyser de ikapp med solen och man kan lätt bli bländad av deras käcka ”gulhet”.  Efter höstens, vinterns och förvårens gråa kalla färgskala ger påskliljorna ny energi åt trötta själar. En glädjespridare helt enkelt! När dagsljuset avtar och kvällningen börjar utsrålar påskliljorna något helt annat. Blommornas färg övergår från ljust gul till en varm och mättad gul ton och hela växten nickar till lite som om den förberedde sig för nattens vila.

Tulipa humilis ”Persian Pearl” är en ny bekantskap för oss. Vi planterade några av dessa lökar i höstas och de är verkligen vackra med sina intensivt lila blommor. Hos oss står de soligt mot en mur, mellan aprikosen och persikan (som också snart ska blomma!).

Som ni ser lyser faktiskt solen ibland… Inte bara kallt och regnigt…

Efter en dag i trädgården är det ofta svårt att gå in. Kvällsljuset tar fram nya färger och vyer som inte syns så mycket mitt på dagen. Backsippan är ett bra exempel på detta och man stannar gärna till för att kika lite extra på den innan man motvilligt masar sig inomhus. Just denna kväll fick vi syn på en liten humla som slocknat i en av blommorna. Vårens överdåd av nektar och frömjöl blev väl för mycket för den lilla stackaren och den måste ha somnat av ren utmattning. Eller så blev den inspirerad av de nickande påskliljorna?…/S

5 thoughts on “Aprilblommor!

  1. Så söt den lilla humlan är. Mjukare säng får man leta efter.

    Den lilla tulpanen är en sötnos den med. I min förra trädgård hade jag sådana och de trivdes och förökade sig villig – hoppas att era också har vett att uppföra sig 🙂

  2. Härligt med ett gult hav såhär på våren! Hoppas tulpanerna blommar riktigt länge – chansen finns i kylan, alltid en fördel:)
    Ha det gott!/Laila

  3. Jag gillar verkligen tulpanerna, vilken underbar färg. Jag samlar just nu fina sorter, för jag har kommit på ett nytt ställe i min trädgård där jag ka ha tulpaner. När det gäller den envisa kylan, skulla jag vilja kunna lägga in mitt veto mot den nu. Hoppas, hoppas det blir varmt snart.

Kommentera

