Våra trädgårdsfåglar

 

Man kan följa vårens framfart på olika sätt. Det kan vara vädret, färgen på lövträdens kronor, doften av utegrillar och nyklippt gräs, blommande träd och buskar och allt möjligt annat som hör våren och sommaren till. Varje vår blir jag fascinerad och upprymd av all fågelsång som plötsligt fyller hela trädgården. Tänk att de återkommer år efter år – till vår trädgård! Tidigt hör vi sånglärkan, tofsvipan, bofinken och staren drilla från alla håll och allt eftersom våren framskrider dyker fler och fler arter upp. En av mina favoriter är törnsångaren (se bilden ovan) som gärna delar med sig av sitt trivsamma pladder från busksnår och småträd. De verkar trivas hos oss och man ser och hör dem hela dagarna från mitten av maj.

Liten bild på liten fågel. Den svartvita flugsnapparen brukar flytta in i en av våra holkar. Sången är rytmisk och sägs ibland sjungas i ”folkdans-stil”! Hmm, jag vet inte…

I år verkar nästan alla våra holkar vara bebodda. Blåmesar bor i två av holkarna, starar i fyra och ett par svartvita flugsnappare i en. Jag tror att talgoxarna flyttat in i en också, men jag har inte sett dem där på ett tag. Den allra nyaste holken är förstås obebodd, våra fåglar totalvägrar nybyggen! Minst ett år ska holken sitta uppe innan det går att bo i den och detta även om man använt begagnat virke. Märkligt…

Stararna är väldigt skygga av sig när man närmar sig boet för att försöka ta lite bilder.

Står man bara stilla en stund vågar starföräldrarna sig fram till holken.

Så fort näbben sticks in i holken blir det ett väldigt liv där inne. Feta larver och maskar är tydligen mums!

En hämpling testar svikten i en körsbärsgren.

En ny hyresgäst i vår trädgård är hämplingen. Den brukar flyga förbi då och då, men i år verkar det som ett par har tänkt att stanna. Tydligen ska de bo i vår stora buxbom och jag antar att vi får vara extra försiktiga när vi tar fram häcksaxen i sommar…

Det är härligt att få dela trädgården med alla dessa fåglar – vinter som vår. När jag ser bilden precis här ovanför kommer jag att tänka på att jag nog tagit nästan precis samma bild i vintras. Då hängde blåmesen i en talgboll i stället för i äppelblommorna…./S

2 thoughts on “Våra trädgårdsfåglar

  1. Måste bara få säga hur mycket din blogg inspirerar mej! Den är inte bara inspirerande utan också skönt informativ, så jag lär mej massor 🙂
    Jag har insett hur vackert det kan bli med murade terasser och det får bli vinterns huvudbry, för nu är det utplantering som gäller.

Kommentera

