Syrener och olvon

Vilka underbara dagar! Det är så mycket att göra i trädgården just nu att man knappt hinner med! Dessutom skall man helst dokumentera allt.. Men en sak man inte får missa är att göra en doftande syrenbukett! Syrener är lite kinkiga i vas, de vissnar fort och hänger som sladdriga disktrasor utmed vaskanten om man inte förbereder dem ordentligt. Här kommer mitt recept.. 

Som vanligt ger jag mig ut tidigt på morgonen, särskilt om det skall bli en varm dag. Till denna lilla bukett tänkte jag mig lila och vita gammaldags syrener och som en liten extra limefärgklick även några grenar av vårt skogsolvon, Viburnum opulus `Roseum´.

Det blir alltså bara vedartade grenar och dessa har svårt att suga upp tillräckligt med vatten om de bara klipps på vanligt sätt. För att öka vattenupptaget skalar jag av barken ca 2,5 cm längst ner på grenen.

Jag kokar också upp lite vatten..

..häller det i en mugg och doppar sedan ned grenändarna ca 30 sekunder i det varma vattnet. Detta för att ytterligare öppna upp för mer vattenintag.

Sedan ställer jag ner grenarna i en hink med ljummet vatten och ser till så att vattnet når ända upp till ”blomnackarna”. Hinken hamnar sedan i vår svala, mörka matkällare där den får stå till sena eftermiddagen då det är dags att arrangera buketten.

Denna underbart vackra vas hittade jag på loppis i vintras! Som jag har väntat på att få fylla den med blommor!

Skogsolvon med blad..

Skogsolvon utan blad..

Precis som med andra blomsterarrangemang gäller det att inte ha blad kvar som hamnar under vattennivån eftersom de lätt kan ruttna och försämra vattenkvaliten. Dessutom kan det bli för mycket blad som kan skymma blommorna.

Jag tänker mig att buketten skall få återge hur syrenerna känns i verkligheten, yviga och dignande av blom! Därför blir detta ett ganska löst arrangemang som får vara både yvigt och osymmetriskt.

Grenarna stöttas mot insidan av vasen och av varandra.

Så där! Klart!

Syrendoften hänger tung och ljuvlig runt vårt matbord ute på terrassen ikväll, och då och då får vi besök av en humla som handlöst kastar sig in bland klasarna! Detta är verkligen en doft att minnas när vinterstormarna viner i trädgården och ruskar om vårt lilla hus../R

3 thoughts on “Syrener och olvon

  1. Ja, är det inte fantastiskt med alla syréner just nu. Har hittat en ödetomt där syréner blommar i mängd och i lördags var jag där med sekatören. Det blev en hel famn med doftande skönheter och med bilen fylld av dem och härliga liljekonvaljer var det svårt att köra tillbaka hem utan att somna. Syrénkvistarna bankade jag med en kraftig hammare och tog av blad på kvistarnas nedre del och de ser fortfarande mycket fina ut.
    L D

  2. Hej!
    Måste berömma er för en supertrevlig och inspirerande hemsida/blogg. Blev lite nyfiken på de där olvonen, är de limegröna hela tiden eller de blir vita så småningom? Sökte nämligen på namnet du skrev här ovan och fick i princip bara fram vitblommande buskar!

    • Hej Cecilia!
      Tack för berömmet! Skogsolvon, Viburnum opulus `Roseum´, börjar sin blomning med små limegröna blombollar som långsamt övergår i vitt, samtidigt som de blir allt större. Blomningen pågår på detta sätt nästan under en hel månads tid! Så ja, denna fantastiska buske är först limegrön och sedan rent vit!
      /Rebecca

Kommentera

