Trädgårdsfint i början av juni

Vad kan jag säga? Nu är den vackraste tiden! Jag tittar ut genom vårt fönster och ser hur rutan fylls av grönska och gigantiska, vita kastanjeblommor och långt där inne i allt det gröna tjattrar de nyutflugna starungarna. Och samtidigt så vet jag att jag sa samma sak för några veckor sedan och jag kommer att säga det samma vid midsommar! Vem behöver åka på semester?

Trädgården är nu sprängfylld av små underverk. Blommorna på vårt kvittenträd är helt fantastiska, skiftande i vitt och rosa som äppelblommor – fast mycket större. Vi planterade trädet förra året och det har tagit sig riktigt bra. Det ser till och med ut som att det ska bära frukt redan i år.

Knopparna på kvittenträdet är något alldeles extra.

Förra året lärde vi oss hur viktigt det är att blomsterkornellen inte drabbas av torka under våren. Den hade massor med blomknoppar tidigt på våren men de torkade i princip bort helt och hållet. Vi kom nog aldrig riktigt över den smällen… I år har vi varit flitiga med vattenslangen och det har verkligen gett resultat. Massor av limegröna blommor som sakta, sakta övergår i vitt.

På kryddterrassen blommar gräslöken för fullt och det är alltid gott om humlor bland de violetta bollarna. Jag tänker ”Åh, vilken bra bild det kan bli med en humla och en gräslöksblomma”. En språngmarsch upp till huset, hämta kameran och så börjar jag krypa runt på marken för att hitta de bästa vinklarna. När jag sedan tittar på bilderna i datorn inser jag att jag tagit exakt likadana bilder förra året.. och året innan.. och året innan det.. Tydligen har de tröttnat på fotograferandet för i år är det blommorna hos trappans backtimjan som lockar. Hmm, kanske kan det bli några nya fina bilder..

Har man ett skyddat soligt läge ska man skaffa sig en rosenginst. Jag tror inte jag någonsin sett en buske så fullkomligt översållad av blommor. Varenda gren kryllar av vinröda perfekta små ärtblommor. Busken tar verkligen för sig och vi kanske blir tvungna att ta bort lite på den om vi vill kunna gå i våra trappor. Men det får bli efter blomningen!

Det blommar helt fantastiskt i körsbärsträdgården. Azaleor, olvon, vallmo, nattvioler och aklejor ger ett härligt överdåd av blomning. Det doftar ljuvligt, särskilt från guldazalean och nattviolerna.

I äppelträdgården råder en sval grön frodighet. Skogslöken ska snart blomma och krolliljorna verkar ha klarat sig bra mot liljebaggarna i år.

I en trädgård finns det alltid mycket att göra och ta tag i – ogräs ska rensas, odlingar vattnas, rabatter gödslas och murar muras. Men man får aldrig glömma att ta sig tid att gå runt och njuta av vad man åstadkommit. Trädgården utvecklas hela tiden, nya former och vyer dyker upp, växter som stått sill har av någon anledning tagit fart och den där pinnen man planterade för tre år sedan har plötsligt blivit ett litet träd. Sådana saker gör att man trivs mer och mer i sin trädgård – så pass mycket att man inte ens kan gå in för att titta på en film!/S

2 thoughts on “Trädgårdsfint i början av juni

  1. Åhh… såå fint! Det är så grönt och blommar så fint!
    Kryddterrassen är riktigt snygg! Klart ni inte behöver åka bort på semester! 🙂

  2. Just hemkommen från vintern i Kiruna – Tromsö – Lofoten är det härligt att se er blomstrande trädgård.
    L D

Kommentera

