Småpyssel i rabatterna

Om du har plats i din trädgård- skaffa dig ett skogsolvon (Viburnum opulus `Roseum´, till höger i bilden)! Det finns väl ingen försommarbuske som blommar så länge och så rikt! Våra underbara buskar började för nästan tre veckor sedan med små, limefärgade blombollar och dessa har nu vuxit sig enorma och är nu lysande vita.

Tittar man ut i trädgården om natten lyser blombollarna som lanternor i dunklet runtomkring. Den enda nackdelen är att den inte har någon doft alls, men det kan man verkligen förlåta dem för. Dessutom är trädgårdsschersminens knoppar på väg att öppnas vilken dag som helst nu och då kommer Buxbomsterrassen att fyllas av doft ändå.

Visst är vår rosenginst fantastisk! Medan jag rensar ser jag också till att de lite mer vidlyftiga perennerna som tex silvermalört och ulleternell håller sig inom sina bestämda platser. De som stuckit iväg utanför rycker jag upp och slänger.

Det är lyxigt att rensa ogräs med iris-doft omkring sig!

I rabatterna är det dags för en ogräsrensning och medan jag håller på kan jag glatt konstatera att ogräsräden i våras verkligen gjorde susen! Perennerna verkar definitivt ha fått övertaget och den lilla öppna yta som finns kvar är mest ockuperad av våtarv.

Till vänster i bilden ses en liten gurkörtplanta, till höger ettårig vallmo och längst ner en liten fingerborgsblomma.

Men på Rosenterrassen gäller det att vara uppmärksam. Ett- och tvååringarna som jag har sått in i rabatterna kan ibland vara förvillande lika lite mer oönskade växter och då får man hålla fingrarna i styr. Det är inte alltid helt lätt att se skillnad på en mjölktistel och en ettårig vallmo i barnstadiet!

Rotskottet till vänster i min hand. Man ser tydligt att det är just ett rotskott eftersom det inte alls liknar resten av busken. Som i det här fallet med en jättetaggig `Könegin von Dänemark´ och ett helt taggfritt rotskott.

När man ändå rotar runt vid rosornas fötter passar jag på att ta bort alla rotskott som kommit. Rotskott är ett skott/gren som kommer från roten som rosen är ympad på. Roten är ju förstås en bra mycket tuffare ros än den förädlade vilket gör att om rotskottet får vara kvar så kan det efterhand ta över hela busken! Därför är det viktigt att ta bort dem så fort de visar sig.

Pionen `Karl Rosenfeldt´ är så yvig att stödet inte syns! Men det finns där och det kommer att göra hela skillnaden när de gigantiska, härliga blommorna slår ut..

Jag ser också över rosornas uppbindning. Det är viktigt att grenarna har stöd eftersom de tunga rosorna kan få grenen att knäcka sig eller lägga sig på marken. Vi har slagit ner en kraftig stör vid varje rosbuske och runt denna kan man sedan binda upp grenarna som det passar. Pionerna behöver också stöd och här tycker jag att det är lättast med ett enkelt stöd som lätt går att flytta när pionsäsongen är över. Kom ihåg att det är bra mycket enklare att binda upp innan blomningen än när den väl dragit igång.

Den vita irisen har tydligen tänkt blomma som en tokig i år! Bakom den har det vita löjtnantshjärtat börjat tappa lite i blomning så jag klipper av de överblommade stänglarna så att den får kraft att satsa på nya blommor.

Tänkte bara avsluta med denna bilden på Kryddterrassen en tidig morgon. Daggen får växterna att skimra i det skarpa morgonljuset och allting känns så nytt och rentvättat. Drar man med handen genom temyntan och lavendeln fylls luften av underbara dofter och borta vid gräslöken har en sömndrucken humla redan börjat dona runt bland blombollarna. Detta är verkligen mitt Eden.. /R

2 thoughts on “Småpyssel i rabatterna

  1. Å så vacker er trädgård är. Blir rent lyrisk när jag ser bilderna och önskar att jag vore där.
    Faster Py

Kommentera

