Formklippning av åbrodd

Juni är verkligen dofternas månad! Den ljuvliga schersmin- och nattvioldoften blandas nu med kaprifol, trädgårdsiris och luktpion. På Rosenterrassen har massor av tätt packade rosknoppar slagit ut och medan man står i vårt trädgårdskök och stökar med middagen är det bara att njuta av deras parfym!

På Kryddterrassen växer det så att det knakar och nu då gräslöken blommat över (vi använder de goda blommorna till allt möjligt så vi låter den blomma..) och blivit lite tråkig ser man plötsligt hur yvig åbroddshäcken har blivit! Fram med häcksaxen!

Senast jag gjorde detta var i början av april i år, det har hänt en del sedan dess..

Det första jag måste göra är att försöka hålla undan de andra kryddväxterna som växer mellan åbroddshäckarna. Särskilt den spanska körveln, som vräker sig över allt som kommer i närheten! Dessutom är den lite av en favoritkrydda i vårt hem så några stora ingrepp med saxen vill jag helst inte göra. För att hålla undan körveln sätter jag ner en liten bit armeringsmatta mellan den och åbrodden och liksom lutar den lite mot körveln. Detta gör att de yviga bladen hålls undan och man får fri sikt över häcken.

Jag börjar med sidan mot citronmelissen och ställer mig så att jag kan se den uppifrån. Sedan klipper jag den rakt ner utan att jämna till tofsarna ovanpå.

När man sedan skall börja klippa är det några saker att tänka på. Jag använder mig av en ganska stor häcksax när jag klipper eftersom jag tycker att det är enklare att få finare ”ytor” på detta sätt. Det kanske ser lite klumpigt ut, men att formklippa med en liten sax, som tex en sekatör gör ofta att formen blir ”hackig” och svår att få fram. Om man som i detta fallet klipper en kantig häck, brukar jag ta en sida i taget för att undvika avrundade hörn. Att försöka klippa alla sidor på en gång är mycket besvärligare och slutar ofta med att man har tappat den distinkta formen.

En sida klippt, två kvar!

Nu är alla sidorna klippta på den här ”armen”, vidare till nästa!

Åbrodden kanske ser lite skör ut men det är en riktig tuffing och vill man hålla den fin är det bra att klippa den då och då. På så sätt bryts inte de snabbväxande grenarna lika lätt av blåst och vind. Den har också den trevliga egenskapen att inte bli kal nertill hur skuggigt det än må vara!

Klart!

Så piggades Kryddterrassens renässanstema upp igen och man fylls på nytt av ljuva drömmar om Italien medan man skördar sina kryddor. Eller som nu när jag strax skall dit och norpa några friskt doftande citronmelissblad att ha till den goda smultronsorbet som Staffan just gjort.. /R

5 thoughts on “Formklippning av åbrodd

  1. Smultronsorbet – jag kommer !
    Härlig kryddterass har ni. Jag har bara en gräslökstuva och en dåligt blommande tomatplanta i min lilla balkongträdgård.
    L D

  2. Oj så snyggt och prydligt det blev. Visste inte att åbrodd var en sån tacksam kantväxt. Det tål att funderas på… Snyggt det blev med lilla muren vid Buxbomsterrassen. Även här hos oss är det mest sten som kommer upp när man gräver. Jobbigt men också lite lyxigt, som sagt. 🙂
    Hälsar,
    Anna-Karin

Kommentera

