Rosor!

Trots det nyckfulla vädret och larv- och bladlushärjningar är vår rosenterrass helt fantastisk i år! Det är som om växterna där äntligen funnit sig tillrätta och gör sitt allra bästa för att glänsa. Jag gillar den stabilitet som rosorna och de gruppvis återkommande perennerna ger och den lagom trivsamma stökighet som ett- och tvååringarna ställer till med. Det känns som om växterna bott in sig och jag lärt mig hur mycket plats de olika växterna får ta.

Även på Kryddterrassen har rosorna vuxit till sig och häver sig nu över gången och strösslar den med rosenblad. `Rosa Mundi´ och `Officinalis´ är verkligen underbara rosor och de passar verkligen ihop med en örtagård! Mellan dem sticker nu muskatellsalvia, valeriana, anisört och vallmo upp och dofterna blandas i sommarvinden. Härligt!

En av mina absoluta favoriter, gallicarosen `Charles de Mills´, dignar av doftande blommor.

Allt eftersom ros-säsongen tuffar på försöker jag hinna med att putsa rosorna, dvs klippa bort de överblommade blommorna. Det är särskilt viktigt i allt detta regnande eftersom de vissnande kronbladen riskerar att lägga sig över de nya knopparna och ”kväva” dem. Fukten och värmen gör dessutom att bladen fort börjar ruttna och knopparna med dem. Jag tar alltså bort de överblommade rosorna så att de nya knopparna får luft och ljus!

En del rosor, som den här Rosa gallica `Complicata´, får vackra nypon om man låter de överblommade rosorna sitta kvar. Det blir som en andra skönhetshögtid på hösten och därför låter jag dem vara.. Hit hör också `Rosa Mundi´ och `Officinalis´.

Två tuffingar tillsammans! Rosen `Flammentanz´ och klematisen `Summer snow´ blommar som bäst nu. `Flammentanz´ hör också till dem som får underbara nypon på sensommaren/hösten om man låter blommorna sitta. Ibland brukar jag bara se till så att de överblommade kronbladen faller av ordentligt, annars kan även det blivande nyponet riskera att ruttna.

När skymningen kommer gör jag en bukett av rosor, blommande kirskål, skogslök och härligt doftande kaprifol!

Rosorna börjar lysa i sommarkvällen..

Det är alldeles stilla och värmen dröjer sig kvar mellan trädgårdens murar, precis som alla dofter. Inte kan man gå in en sådan här kväll, så vi tänder flytljus i vårt fina, stora fågelbad och sitter kvar en stund till..

Fågelbadet fungerade mer än bra som ersättning för buxbomsklotet som vi fick göra oss av med i vintras (buxbomssvampen..). Det känns väldigt bra att vi kunde vända den förlusten till något positivt! /R

2 thoughts on “Rosor!

  1. Åhhh så många vackra rosor!! Och de blommar samtidigt….jag kan nästan känna hur gott de doftar bara genom att se på de fina bilderna!

  2. Fantastiskt! Hoppas att de blommar ett tag till. Just nu blommar det fint även på asfaltsgården, speciellt Logårdsrosen.
    L D

Kommentera

