Blommor till bords

Äntligen helg! Tyvärr fortsätter det trista regnandet så vill man njuta av trädgården får man helt enkelt ta med den in! Mellan skurarna ger jag mig ut på blomsterjakt. Gallicarosorna på Kryddterrassen är underbara nu och fyller hela terrassen med sin doft, så de kan jag bara inte motstå. De får bli huvudnumret i blomsterarrangemanget!

`Rosa Mundi´, min allra första roskärlek! När man plockar rosor till vas är det bäst att försöka ta dem som precis har slagit ut. Är de fullt utslagna kommer de att vissna innan du börjat arrangera och är de för hårt slutna i knopp kommer de aldrig att slå ut. Rosen på bilden är helt perfekt att ta in.

Solen tittar faktiskt fram mellan skurarna ibland! Rosdoften ligger tung omkring mig och det känns nästan som om det är dyraste parfymolja som droppar ur rosorna medan jag ansar dem. Fuktiga dagar som denna struntar jag i att lägga blommorna direkt i en hink med vatten medan jag plockar, utan lägger dem i en korg istället som är lite lättare att bära runt.

Och så var det lite perenner också.. Bestämde mig till slut för bolltistel, jättedaggkåpa och stäppsalvia.

Som vanligt ser jag till att ta bort de blad som jag inte vill ha med i arrangemanget redan nu..

Så där!

Och så jättedaggkåpan..

Klart!

Stäppsalvian..

Inga blad.. Som regel nummer ett gäller att försöka få bort så mycket blad som möjligt från den delen av stjälken som kommer att hamna under vattennivån (de ruttnar annars fort och försämrar vattenkvaliten + luktar illa). Jag tycker också att arrangemanget blir tydligare om man tar bort en del blad även ovanför vattenlinjen. Ofta fungerar det bättre att sätta till andra eller extra blad än att ha kvar de som finns.

Allting plockat och klart! Nu åker de ner i källaren några timmar innan det är dags att börja arrangera!

Det blåser upp under dagen och jag får sätta mig i pergolan med blommorna för att få lä. Jag har valt en mörkblå, låg skål för blommorna som ger dem maximalt med uppmärksamhet men samtidigt framhäver stäppsalvians mörkblå färg. För att få dem att stå upprätt i skålen (som inte ger något stöd) använder jag mig av en kenzan, en japansk spikplatta för blomsterarrangemang.

Jag fäster kenzanen i skålens botten med hjälp av lite blomsterhäftmassa. Sätter man inte fast den på detta sätt tippar den ganska lätt..

Bolltistlarna får bilda höjden och grundstommen i arrangemanget så jag börjar med dem.

Jag trycker försiktigt ner stjälkarna på piggarna och försöker att titta på skålen ur olika vinklar för att få en fin form på arrangemanget.

Sedan kommer rosorna. Deras stjälkar är ganska tunna så det blir lite mer lirkande för att få dem på plats..

Och så salvian!

Och jättedaggkåpan.

Första blickfång är rosorna, andra blickfång bolltisteln, uppstickare stäppsalvia och som vävarväxt jättedaggkåpa.

En liten bit av trädgården att ta med sig in i allafall! /R

5 thoughts on “Blommor till bords

  1. Fantastiskt vackert, lärde mig något där. Hade inte trott att jättedaggkåpan skulle göra pricken över i. Själv hade jag tagit något grönt, men detta blev superläckert!
    Skön sommar och allt gott
    Pia

  2. Oj, så snyggt! Men det är nästan som att titta på ett matlagningsprogram på TV, det ser nästan löjligt lätt ut när du gör det!
    Finns en award till dig att hämta hos mig, om du vill ha den 😉

Kommentera

