Torka kryddor och samla fröer

Tidig morgon och frukost på trappan ner till Kryddterrassen. Det kommer att bli en varm dag, det känns redan och jag är tacksam för havtornets skugga.

Till höger om mig, under persikoträdet, är det full aktivitet, humlor, bin, flugor och fjärilar surrar runt som tokiga bland mejram och allium. Det är verkligen trivsamt att leva så nära varandra, allihopa samsas vi om trädgården!

På Rosenterrassen är ”städningen” av rabatterna näst intill färdig, så jag bestämmer mig istället för att passa på att plocka in kryddor och örter för torkning nu då det för en gång skull är torrt ute..

Salvian är väldigt fin nu, med gröna, friska blad och så full av eteriska oljor att man blir alldeles klibbig på händerna när man hanterar dem. Jag klipper av de finaste toppskotten.

För att pigga upp vinterns te-blandningar tar jag några ringblommor och några senblommande rosor.

Jag sätter mig tillrätta på en annan trappa och plockar försiktigt av bladen från stjälkarna och blommorna. Större blad torkar snabbare och bättre om de får ligga utspridda ”lösa” i en korg jämfört med att hänga dem upp och ner. I  alla fall om man som vi inte har ett speciellt torkrum eller tork utan bara ett vanligt hus..

Klart! Nu åker de in i huset där de får stå så här i ett hyfsat mörkt och torrt rum tills de torkat. Då och då bör man rafsa runt lite bland bladen så tänk på att inte ha dem för avsides!

Vi har även jättefin rosmarin nu och den går faktiskt bra att hänga på tork även hos oss.

Körvel blev det också. Kryddbuketter för upphängning får inte vara för stora, det är bättre att göra många små så att luften lättare kan röra sig genom dem än en stor där det lätt blir mögligt. Jag brukar ha ca sju-åtta kvistar i mina. Sedan binder jag om dem med lite bast. Tänk på att när kvistarna torkar minskar de i storlek och trillar lätt ur sin knut så knyt åt ordentligt! I korgen hamnade lite pepparmynta och lite äppelmynta, också till te. Puh! Nu får det inte plats så mycket mer på tork i vårt lilla hus i denna omgången!

Aklejfrökapslar med sin blanka, svarta frön (Aquilegia vulgaris).

Men det finns även annat i trädgården som behöver samlas in när vädret är torrt. Fröer! Aklejor, fingerborgsblommor och vallmo är redo att både samlas och sås nu. Så först och främst går jag en runda med de torra frökapslarna i trädgården och strör ut dem lite här och var där jag vill att de skall växa och hoppas att trädgården gör resten (det gör den oftast). Men det kan också vara bra att ha lite i reserv inför nästa år, när man ser var plantorna har grott och var de inte har grott!

Fingerborgsblomma, Digitalis purpurea, med sina ytte-pyttesmå frön. Oftast behöver man inte vänta tills hela den långa blomställningen mognat eftersom de nedersta fröställningarna torkar långt före de övre. Och i varje kapsel är det tusentals och åter tusentals med frön så några stycken brukar definitivt räcka..

Jag skakar helt enkelt ner fröerna direkt i fröpåsarna. Sedan får de ligga mörkt och svalt tills nästa år.

Nog bor det en hamster i mig alltid! Att kunna bärga sommarens ljuvligheter och stuva in i skåp och lådor är en härlig känsla. Då kan man njuta av trädgården lite grann i alla fall, även om vinterstormarna yr utanför! /R

2 thoughts on “Torka kryddor och samla fröer

Kommentera

