Kura skymning i Pergolan

Efter en solgassig dag vid betongblandaren är vi helt slut och när skymningen sänker sig över trädgården plockar vi fram filtar och kuddar och kurar ihop oss i pergolan.

Under sensommar och höst infinner sig ett lugn i trädgården som inte funnits tidigare och det blir mycket härligare att bara sitta och koppla av och njuta av platsen. Kanske är det för att man vet att hösten med sitt bitterljuva förfall ofrånkomligen är på väg? Ingenting känns bråttom längre, det som blev gjort blev gjort och det som inte blev får bli en annan gång..

Nej, nu är verkligen tiden för att njuta av stökigheten och drömma om sommarens höjdpunkter och vad som kan tänkas komma nästa år! Visst är det märkligt, man kanske kunde tro att en trädgårdsmästare bara njuter av vår och sommar, men livet med trädgården får mig att älska själva förändringen. Vem hade klarat av att leva enbart i vårens hektiskt kaotiska under?

Vi drar våra varma filtar tätare omkring oss, dricker lite varm choklad och pratar om kommande trädgårdsprojekt..

Medan mörkret sänker sig lyser lyktorna allt starkare och bildar spännande mönster på väggarna. Snart kan man inte se vad man läser längre, men det gör inget för då har man månen och stjärnorna att titta på där de glimmar ner genom pergolataket.

Lykthörnan ser nästan ut som en hel liten stad i det allt tätare mörkret..

Det är dags att gå in men jag dröjer mig kvar en stund på buxbomsterrassen med månen. Trädgårdens gränser har suddats ut nedanför mig och alldeles bredvid prasslar en liten padda omkring i gruset. Det är tungt av fukt i luften. Vilken härligt, rofylld kväll! /R

4 thoughts on “Kura skymning i Pergolan

  1. Tack för att ni delar med er i både text och bild. Jag älskar att läsa det ni skriver och nog njuter jag när jag ser att också ni har det lungt och skönt för en längre stund.

  2. Så hemtrevligt och skönt det ser ut där ni sitter i pergolan – som för övrigt bara är så läcker på alla sätt. Älskar de murade väggarna och enkla taket och allt annat som ni har där.

    Om jag kommer ihåg rätt så undrade S om störar, alltså fiskarna. Vi har bara en kvar och den är fin på alla sätt men inte vidare tam. Men det är ju möjligt att man kan tämja dem??? med extragod mat???

Kommentera

