Lägga kantsten i Körsbärsträdgården

Som jag har sagt förut så har vår Körsbärsträdgård två högtider; en på våren då körsbär, magnolior och narcisser är i full blom och en på hösten då träd och buskar får flammande röda och gula höstfärger. Mellan dessa två färgsprakande årstider är Körsbärsträdgården lummigt grön, lugn och fridfull, men kanske inte den del av trädgården som man prioriterar mest vad gäller anläggning. Men nu, nu är det höst i luften och även om den inte riktigt gjort sitt intåg ännu så känner man att den är mycket nära..

Och givetvis dras man till Körsbärsträdgården och vi kan plötsligt inte prata om något annat än den! Jag tar helt enkelt vid där jag slutade i våras, med planteringarnas kanter. De kanter som blev lagda har fungerat jättebra! Ihop med de marktäckande perennerna uppfyller de verkligen kraven för en lättskött trädgård.

Eftersom vi inte gjorde färdigt alla kanterna ser vi skillnaderna tydligt. Bilden visar hur det blir utan kantsten! Planteringen och gräsmattan växer in i varandra och i skarven mellan dem blir det massor av ogräs! Återigen, genom att lägga ner lite mer arbete vid anläggningen minskar man ner den kommande skötseln..

Det är bara att börja i någon ände.. Här är det tänkt att ägget skall slutas med en kantsten (den skall ligga mitt i gräset för att markera formen ännu lite mer) och sedan skall kantstenen fortsätta runt den stora körsbärsplanteringen.

Ett dike grävs..

..och kantsten hämtas. Vi köper vår sten från en närliggande byggåtervinning, vilket är mycket prisvärt! Dessutom har stenarna en trevlig ”patina” och smälter snabbt in i miljön. Att ha en lutande terrassträdgård är underbart på många sätt, men när man stretar med en skottkärra full med sten, på väg från den ena sidan av trädgården till den andra kan man inte låta bli att muttra lite..

I diket lägger jag först samkross som jag trampar till för att packa det något och när jag sedan lägger stenarna har jag lite finkornigare grus (i det här fallet dräneringsgrus) för att enklare få det jämnt. Jag försöker att följa gräsmattans höjd eftersom gräsklipparen skall köra över stenkanten utan att slå i den.

Jag lägger betongstenarna två och två, ömsom på längden och ömsom på höjden. Detta för att lura ögat något, lägger man dem likadant hela tiden är det mycket enklare att se ojämnheter. Dessutom tycker jag att det blir lite mer liv i mönstret.

Så där ja..

Kanten och ägget klart!

Jag fortsätter med vår raka gräsboulevard utmed häcken ner mot åkern.

Ena sidan färdiglagd! Nu kan man börja plantera upp luckorna mot kanten.

Nu går gräsklippningen mycket smidigare och perennerna kan fylla ut ända ut till kanten utan att täcka den helt. Visst är det en del jobb, men skötseln är nu minimerad. Vi kommer att få kantskära gräset några gånger under säsongen och kanske höja plattorna om några år, men vi slipper det besvärliga letandet efter kanten varje gång gräset klipps och ogräset som hela tiden letar sig in!

Dessutom tycker jag att det blir så vackert med de tydliga gräsformerna mot de (på sikt..) frodigt prunkande planteringarna! Hoppas detta regnande inte blir så långvarigt så att jag snart kan fortsätta.. /R

2 thoughts on “Lägga kantsten i Körsbärsträdgården

  1. Jaa det blev verkligen fint! Vore roligt att se en bild på er självgående gräsklippare i full fräs längs den nya plattraden !

Kommentera

