Skimrande September

September är min månad och trots att sommaren alltid känns alltför kort kan jag inte låta bli att längta till september. Höstrusket har börjat göra sig påmint, men ofta finns det också dagar som är klara som glas. Sådana dagar är luften lätt och frisk och landskapet känns nästan som nytvättat, med alla detaljer noga polerade.

Jag tror aldrig att jag har sett så klart ljusblå himlar som i september! Morgonljuset är blekt, men längre fram på dagen kan det bli riktigt gyllene. På något sätt känns allting så självklart, saker som jag grubblat på under sommarens tumult tycks falla på plats och jag kan se det hela utifrån, från en annan vinkel. Lika rent och klart som septemberhimlen!

Morgonsolens bleka strålar gör den här senblommande klematisen självlysande.

Septembermornarna är tunga av dagg som får trädgården att skimra och glittra och det blir spår efter mig i gräset när jag går.

 Allteftersom solen stiger torkar landskapet upp, men över trädtopparna hänger ännu ett tungt dis som får ljuset att reflektera sig än mer. Man måste nästan kisa lite.

På Rosenterrassen skimrar nu gräsen ikapp med perennerna och jag måste på nytt få ösa lite extra kärlek över Lampborstgräset, Pennisetum `Hameln´, som är som mjukaste dun med sina små borstar.

Kryddterrassen är förstås full av dofter och ännu pysslar insekterna för fullt bland ringblommor och isop om än i något stillsammare tempo. Kryddorna växer på så det knakar! Det verkar nästan som om det svalare vädret och den klarare luften får dem att trivas bättre.I Köksträdgården vimlar det av glada ansikten! Var kom alla ifrån? Är det verkligen de små frösådda plantorna jag petade ner i våras..?!

Som en sol på en blå himmel..

Tillbaks till Buxbomsterrassen igen. Det är nu varmt och skönt i eftermiddagssolen och jag kryper upp bekvämt i en soffa med en bok. Bredvid mig på stenmuren ligger grannens halvvilda kattungar i en liten pälsig hög och solar sig. Trädgården andas lugn och omsluter oss tryggt.. /R

One thought on “Skimrande September

Kommentera

