Skörd

Skörd är ett ämne som jag gärna återkommer till. Det är för mig ett av de största glädjeämnena med trädgård! Utan skörd är det som om man inte tog till vara på hela trädgårdens potential, som att strunta i att använda ett sinne. Jag menar inte att alla måste börja anlägga köksträdgårdar och odla grönsaker i sina små täppor, men jag skulle önska att fler kunde se möjligheten som finns. Skörd kan nämligen innebära en mängd olika saker; frukt, bär och grönsaker, men också kryddor i alla dess former och blommor och blad till att pryda ditt hem! Det borde finnas något från trädgården som passar just ditt hem och det behöver verkligen inte vara odling för självförsörjning!

Söta, solmogna hallon.

Jag tänker mig mer att kunna sätta guldkant på tillvaron utan att behöva köpa dyra snittblommor som fraktats över halva jordklotet eller slippa ta bilen till affären för att köpa lite färska kryddor till maten. Att kunna slösa med smaker och skönhet utan att egentligen behöva slösa med varken miljö eller pengar.

Hasselnötterna är inte mogna ännu..

Ibland när jag är ute och tittar på trädgårdar slås jag av det faktum att de aldrig används. Någon klipper gräset, men i övrigt är det helt tydligt att man hellre sitter i det inglasade uterummet. Och ändå finns all denna yta där! Marken är din och den är full av möjligheter, du måste bara hitta en variant som passar just dig!

På vår Frukt- och bärterrass har vi försökt att underlätta skötsel och skörd så mycket som möjligt. Här genom att ge bärbuskarna egna odlingsbäddar med grus mellan, lättare att komma åt bären och inte mycket till ogräs.

En tröskel att komma över är att faktiskt gå ut på balkongen och plocka några kvistar av rosmarinen man planterat i kruka. Underligt nog tror jag att många kryddor blir ståendes oplockade hela sommaren trots att de omsorgsfullt planterades för att skördas! Som allt annat handlar det om vana. De första gångerna är det kanske lite knöligt, men efterhand kommer det att gå av bara farten. Har du rosor i trädgården, prova att ta in några och sätt i vas eller lägg dom att flyta på vattnet i en skål. Finns det bär eller frukt prova att använda det i bakverk eller varför inte till saft eller sylt?

I den upphöjda rabatten till vänster växer lite känsligare frukt- och bärväxter som mullbär, tayberry och äkta kvitten. Som marktäckare under dem är det som en matta av smultron (som fortfarande dignar av bär!!).

Det viktiga är att du provar dig fram och känner efter vad som passar just dig. Man måste ju inte göra storkok av allt, vet man med sig att man bara äter en eller två burkar rödavinbärsgelé räcker det att göra just så många. Eller kanske vill du bara pigga upp dina frukostar under sommaren med en skål smultron..

Trädgården kan vara så mycket mer än bara något att titta på, den kan uppfylla alla dina sinnen om du bara låter det ske! Lyckan av att själv producera något som som passar dig och din familj är faktiskt lika avkopplande och mysigt som att ligga i en hängmatta i trädgården. Så från min Trädgård med utsikt försöker jag ropa så att det hörs över hela Sverige: ”Använd din trädgård”!! /R

One thought on “Skörd

  1. Jag kan verkligen relatera till ditt inlägg här. Jag har nyligen köpt hus med en trädgård med enormt köksträdgård, örtträdgård, bärbuskar, fruktträd och växthus. Det är så fantastiskt med allt det här, verkligen! MEN det är för mycket!! Jag vet inte vart jag ska börja! Jag hoppas innerligt att det bara är första sommaren som så här mycket frukt, bär, grönsaker och örter går till spillo. Frukt och bär som möglar och ruttnar…
    Jag intalar mig själv att nästa sommar ska bli bättre, kanske t.o.m göra sylt eller saft?

Kommentera

