2 x Blomsterarrangemang

Om det är något i trädgården som verkar helt oberört av detta kalla ruskväder så är det våra underbara dahlior. De bara blommar på trots kyla och regn och möter mig i krukor och planteringar med sitt härliga överflöd. Dahlior hör (som de flesta sommarblommor) till ”klipp och blomma mer” -gänget, dvs. desto mer du klipper av blommorna, desto mer blommar de! Nästan lite magiskt, faktiskt! Jag kan alltså med gott samvete skörda varenda blomma i dag och med all sannolikhet skörda lika många blommor nästa fredag (om inte frosten slår till förstås..). Om jag däremot inte klipper blommorna kommer jag snart att stå helt utan, så återigen; Skörda!

Så jag följer mitt eget råd och skördar, hinkvis! Med blomsterarrangemang kan man ju njuta av trädgården inomhus också! Som vanligt får blomsterhinkarna stå svalt och mörkt under några timmar.

Det första lilla arrangemanget är för handfatet på toaletten (ett perfekt ställe att ha blommor på! Här kan man beundra dem i riktig närbild, det är mycket fukt i luften och det är lätt att komma ihåg att vattna!). Röd och vit dahlia med några grönsilvriga kvistar av havtorn mellan.

Den röda dahlian heter `Bishop of Landlaff´ och dess bladverk och stjälkar är nästan svarta till färgen!

Till det lite större arrangemanget rotar jag fram en tjusig blåvit ytterkruka ur våra gömmor. Den passar bra för en stor och yvig komposition som kan häva sig över de låga kanterna. För att lyckas med detta måste man ha ett stöd i botten på krukan, så jag plockar fram min favorit-kenzan och lite häftmassa.

Eftersom det är hål i ytterkrukan ställer jag ner en inte lika glamorös bunke i krukan..

..och så i med häftmassa och kenzan i den torra bunken.

Sedan fyller jag på med vatten, först ungefär till hälften av bunken och när alla blommorna är på plats, hela vägen upp.

Jag har tänkt mig kompositionen i mörkt vinrött, nästan svart med lysande explosioner av varmt orange! Här har en liten bas kommit på plats av dahlian `Arabian Night´ och vinröd plocksallad som är på väg att gå i blom. Framför krukan har jag lagt en tät korg där jag kan lägga klipp och annat utan att söla på duken.

De orange pompom-dahliorna `Orange glow´ har gjort de andra sällskap.

Solhattarna, Ecinacea purpurea, har nu långsamt börjat se lite skräpiga ut men om man tar bort de nedvissnade kronbladen får man en urtjusig nästan självlysande kotte! Jättefin i arrangemang och buketter!

Klart! Dahliorna, salladen och solhattarna fick sällskap av ringblommor, höstastrar, sommarvädd, japanskt gräs och några kvistar med aroniabär.

Till sist kan jag bara inte motstå klättervinet som nu börjat skifta i rött och måste låta en ranka slingra sig ut på bordet. Och de blanka, så omsorgsfullt paketerade hästkastanjerna måste också få vara med! Härliga höst! /R

2 thoughts on “2 x Blomsterarrangemang

  1. Hej Staffan! Min farmor Inez mötte din mamma igår och det ledde till att farmor fick meddela sitt livs första ”hemsideadress” till mig 🙂 Vad kul att se er fina trädgård och blogg! Hoppas allt är bra med dig! Kram från Malin Gulding

Kommentera

