Torka kryddor

Nu när hösten gripit tag i trädgårdsvärlden börjar den gröna färgen hos våra växter att bli mattare och mattare. Det är förstås inget att hänga läpp för, det är ju bara så allt fungerar, men det får mig ändå att känna ett behov av att ”passa på” eller ”skynda mig” innan allt vissnat ner.. Just nu tänker jag på alla våra kryddväxter som bildat rejäla ruggar av aromatiska blad. Man vill ju ta tillvara så mycket som möjligt av dessa innan frost och annat bryter ner dem. I och för sig finns det ett flertal av kryddorna som står sig väldigt bra även under riktigt kalla förhållanden, men jag vet hur jag fungerar: är det vintrigt och kallt går jag sällan ut och skördar salviablad till kvällens middag. Nej, ett litet lager i köket av diverse torkade kryddor från den gångna säsongen passar mig perfekt.

Kvistarna hos denna vitbrokiga sort av citrontimjan ser ut som små buskar såhär i närbild.

Färska kryddor hör sommarhalvåret till och jag tycker att det känns lite bakvänt att gå och köpa krukor med uppdriven basilika, persilja eller oregano. Dessutom smakar de inte hälften så bra som de kryddor man odlar själv. Prova att köpa en kruka salvia från grönsaksdisken och jämför smaken med några blad från en planta från din egen trädgård. Skillnaden är gigantisk!

Den här salvian smakar fantastiskt! Perfekt i en klassisk italiensk ”Saltimbocca”…

Hur som helst, tillbaka till tillvaratagandet. Vi brukar hänga upp kryddor i köket som vi sedan (när de torkat) smular ner i lämpliga burkar. Oftast går det riktigt bra, men det kan ta väldigt lång tid innan kryddorna blivit riktigt torra. För torra måste de bli, annars håller de inte så länge och de kan lätt börja ruttna eller mögla i sin burk. Ju snabbare torkningen kan ske, desto mer smak finns kvar hos kryddorna. Därför har vi nu införskaffat en (förmodligen oumbärlig från och med nu) elektrisk kryddtork. Nu ska här torkas! Torken marknadsförs och säljs som en svamptork hos Informedia Svamping men den fungerar lika bra till kryddor, frukt och grönsaker.

Kanske inte världens vackraste köksredskap, men oj så användbart!

Jag bestämde mig för att börja med en omgång persilja. I år har vi endast haft krusbladig sådan och det är lögn att få just dessa att ”hängtorka” i vårt kök.

Trädgårdsköket fungerar fortfarande.

Ett rejält fång plockades, sköljdes och lades att rinna av på en bricka med en matta av hushållspapper. Vi valde att försöka torka hela kvistar eftersom det sitter så mycket smak i både blad och stjälkar. Jag antar att torktiden blir lite längre om man gör så i stället för att bara torka själva bladen. Häng med på en liten steg-för-stegserie:

Stort fat med krusbladig persilja.

Kryddtorkens bas, utan några ollor (de nätkorgar som kryddorna läggs i).

En torkolla fylld. Man ska lägga kryddorna i ett lager så att de inte ligger ovanpå varann och därmed försvårar torkningen. Persiljekvistarna är motsträviga och svåra att hålla isär. Man får göra så gott man kan.

Torkolla nummer två fylld. 

Så var nummer tre också fylld och därmed är det färdigt för torkning. Locket läggs på och maskinen sätts igång. 

Hur blev det då? Jo, baske mig, det funkar! Enligt maskinens instruktionsbok skall kryddgrönt torkas i en temperatur av 40 grader och under 3 till 7 timmar. Med tanke på våra tidigare erfarenheter med krusbladig persilja var vi beredda på att det skulle ta rätt lång tid.

Efter 7 timmar var persiljebladen torra och spröda medan stjälkarna fortfarande var ganska mjuka. Jag antar att stjälkarna innehåller såpass mycket vatten att de behöver ännu mer tid innan de torkat helt. Nästa gång ska vi bara torka bladen.

Jag tror att jag genom vår nya torkningsinvestering hittat ett sätt att låta trädgården leva vidare under den kalla årstiden. Nu kan jag byta ut vemodet över att tiden med sommar och sol är förbi (för denna gång) mot aromatiska, doftande och smakrika minnen att lägga på burk. Det blir en alldeles särskild känsla att öppna en kryddburk som har en etikett med texten ”Rödbladig salvia från kryddtrappan” eller ”Vitbrokig citrontimjan från kryddterrassen”. Egna kryddor från den egna trädgården i egna kryddburkar. Sådana burkar hittar man sällan på snabbköpens kryddhyllor…/S

One thought on “Torka kryddor

Kommentera

