Narcisser och perenner

En blåsig oktoberdag och jag har bestämt mig för att ge Körsbärsträdgården en omgång! Höstlöv och fåglar far hit och dit över himlen medan jag kliver i stövlarna, greppar spaden och korgen med lökar och traskar iväg under susande trädkronor. Oktober är en hektisk månad i trädgården, särskilt om man dessutom håller på att bygga ut sitt hus, men jag vet hur lycklig man blir i maj av att man planterade lökar och delade perenner nu i oktober. Det kan inte skjutas upp helt enkelt!

Jag börjar under Stjärnmagnolian, Magnolia stellata, som vi satte i våras. Den står i skuggan av ett stort skogsolvon för att lysa upp detta mörka hörn med sina vita stjärnor och för att fortsätta det temat sätter jag den vita narcissen `Thalia´ under den.

Jag sprider ut lökarna över den bara jorden och gräver sedan ned dem, alltså inte i grupper utan mera spritt, i en lös klunga.

När lökarna väl är planterade är det dags för perennerna. I våras planterade jag några sticklingar av denna tjusiga lungört med vitbrokiga blad. De har tagit sig jättebra, så bra att jag till och med kan dela dem redan nu!

De har verkligen blivit en kompakt massa, men efter lite hackande och slitande (perenndelning är inget för den försiktige..) får jag loss några bladrosetter med fina rötter.

Planterade över narcisserna! Tanken är att flocknävan som skymtar i bakgrunden skall tas bort allteftersom lungörten tar sig. Men så länge får nävan täcka jorden och hindra fröogräset från att välla in.

Det är väldigt bra att ha en trädgårdsintresserad svärmor! Då kan man komma hem med både det ena och det andra! Här två påsar fulla av hasselört, Asarum europaeum, som är en fantastisk vacker marktäckare för lite skuggigare lägen.

Jag delar klumparna och petar ner dem under vår pagodkornell.

Om de trivs i vår trädgård finns det definitivt fler ställen där de kan få bo. Nu får de stå här på tillväxt så länge..

Det var de ena, nu till det andra, det är sannerligen inte alla svärmödrar som kan erbjuda rotskott av trädpionen `Rockii´!

Vi har ett litet skott sedan tidigare som nu äntligen börjar att bli en liten buske. Tanken är att ha två härligt stora trädpionbuskar på var sida om gången precis när man kliver in på Rosenterrassen från Körsbärsträdgården. Det vore väl tjusigt!

Tillbaks till Körsbärsträdgården igen. Här ser ni en av anledningarna till varför man bör ha Bergkörsbär i sin trädgård! De flammar som eld så här års, otroligt vackra! Området under just det här körsbäret har inte hunnits med riktigt så nu rensar jag bort det ettåriga ogräset, planterar narcisser (närmare bestämt `Carlton´) och över dem sätter jag flocknävesticklingar.

De här näva-sticklingarna sattes tidigare i år, man måste säga att de är tacksamma! Vi får hoppas att det ser ut så här under Bergkörsbäret till våren! /R

2 thoughts on “Narcisser och perenner

Kommentera

