Ekbladsrosor

Trädgården är nu sorgligt fattig på blommande rosor, men kanske kan jag ändå trolla fram några alternativa novemberrosor..?

En bit upp i ekbacken ovanför trädgården vimlar det av löv under de silvergrå stammarna. De flesta har tappat sina härliga höstfärger och blivit tunna och sladdriga, men eklöven står sig fortfarande! De har nästan lite läderartad yta och bryts inte ner lika fort som många andra löv. Dessutom har de vacker form och en fin rödbrun ton som definitivt skulle passa som novemberrosor..

Jag har tänkt göra ett litet bordsarrangemang i denna fina gamla skål med material från trädgården och med ett vinrött blockljus i mitten.

För att få till arrangemangets blickfång, ekbladsrosorna, tar jag och sätter ihop ett gäng löv och sedan virar jag grön myrtentråd runt ”stjälken”.

De blir riktigt söta..

Skålen är lite för djup för det ”torra” arrangemang som jag tänkt mig så jag lägger en sten i botten för att fylla ut den lite.

Och sedan lite lysande grön mossa. Jag låter den hänga ner lite över skålens kanter för att få ett mer yppigt utseende på arrangemanget.

Fyra stycken ”rosor” sticks därefter ner mellan stenen och skålens insida.

I mitten hamnar det vinröda blockljuset som jag gör fast lite extra med ståltråd.

Jag är inte riktigt nöjd än, utan ger mig ut på jakt i trädgården efter något mer att peta ner i arrangemanget. På Kryddterrassen finns många olika tjusiga frökapslar och temyntornas små bollar kommer att passa perfekt!

På Kryddterrassen finns också massor av fina nypon på `Rosa mundi´ och `Officinalis´ rosenbuskarna. De kan ge en liten färgklick åt allt det gröna och bruna.

Medan den matta eftermiddagssolen börjar sjunka ner bakom trädtopparna blir jag klar med arrangemanget. Några ormiga ormhasselgrenar och lite murgröna fick också vara med.

Har man inga maffiga blommor till blickfång går det faktiskt att göra egna av vad som finns! Man får bara se till att inte lämna ljuset brinnande obevakat..

Nu skall arrangemanget gå med mig in i vårt lilla hus och ikväll skall det få lysa upp vårt bord! I det dunkla, mysiga ljuset kommer kanske ekbladsrosorna att kännas som riktiga rosor och novemberkvällen blir förhoppningsvis lite mindre mörk.. /R

One thought on “Ekbladsrosor

Kommentera

