Bortglömda junifoton!

Envisa förkylningar håller oss inomhus och trädgården känns allt mer avlägsen i det gråa höstrusket. Längtan efter allt grönt och blommande gör att det inte bara kliar i halsen utan även i de hungriga trädgårdsfingrarna vars högsta önskan just nu är att någon gång få greppa en lerig spade… Jag känner mig lite som kung Théoden i Sagan om ringen som efter att ha levt i ett nästintill dvalalikt tillstånd under lång tid återfår sin styrka när han får gripa tag i sitt tunga svärd. Sätt en grep i näven på mig så besegrar jag även de gråaste novemberdagarna! Nåväl, för att tillfälligt minska fingerkliandet satte jag mig vid datorn för en liten filrensning. Glad blev jag när jag hittade en förmodat försvunnen mapp med härliga blommiga bilder från en dag strax innan midsommar.

Somrig vy över buxbomsterrassen med den härligt röriga blandningen av vallmo, löjtnantshjärta och nattviol.

När man tittar rakt ner över murkrönet från Buxbomsterrassen sträcker sig clematisen ”Rebecca” upp mot ens fötter. Pionen ”Karl Rosenfeldt” har samma färg och de båda skapar en mustigt röd stämning. Snart ska rosen ”Charles de Mills” blomma och då blir allt ännu rödare…

Väl nere på rosenterrassen sträcker sig lammöron och stäppsalvia upp mot sommarsolen.

Vårt nya vattenblänk ger Rosenterrassen både struktur och svalka.

Fint stilleben med violer i kruka omfamnat av rosen ”Drottningen av Danmark” och pionen ”Sarah Bernhardt”.

Plymspireorna bildar en mjuk och välkomnande ingång till Rosenterrassen.

Den fyrverkerilika blomman hos Allium christophii pressar sig upp genom Stäppsalvian.

Härlig sommarvy genom rosor och pioner.

Ett enkelt arrangemang med rosen ”Nevada”, en ros med en fantastisk doft och överdådig blomning.

När jag tittar på just denna bild känns det som att det plötsligt blev sommar igen och jag är på väg genom trädgården på jakt efter den där planteringsspaden som aldrig ligger där man tänkt sig. Kollar man extra noga på bilden ser man ett litet spadhandtag strax bakom lammöronen till höger och bakom det något annat litet som jag tror är en vit bolltistel i en svart plastkruka. Om jag blundar riktigt hårt och låter fantasin skena iväg känner jag gruset under skosulorna på väg till spade och perenn. Jag griper tag i spaden och vips, så har trädgårdsfingrarna slutat klia!/S

4 thoughts on “Bortglömda junifoton!

  1. Underbara bilder för ett trädgårdslängtande hjärta. O så fina kombinationer, måste kolla många gånger på bilderna känner jag.
    Pia

Kommentera

