Adventsljusstake i terracottakruka

Till helgen är det första advent! Hur gick det till? Under de senaste veckornas envisa förkylningar har det nästan känts som om tiden stått stilla, men nu får vi äntligen vältra oss i julmys! Jag tänkte göra två adventsljusstakar med lite olika teman. Eftersom jag är en inbiten trädgårdsnörd hamnar ljusen i den första staken i en liten terracottakruka.

Jag börjar med att lägga en bit oasis (som legat i blöt under några timmar) i krukan. Oasisen gör att grankvistar, mossa och lagerhägg kan hålla sig fina länge om man försiktigt vattnar då och då.

Ovanpå oasisen lägger jag en matta av mossa.

Ljusen sätter jag i små ljushållare i metall som lätt kan stickas ner i oasisen.

Så där!

För att ytterligare förlänga livet (och barren..) på grankvistarna har jag skrapat av barken längst ner på kvisten och låtit kvistarna stå i varmt vatten över natten. Nu sticker jag in dem  i oasisen och låter dem och några kvistar lagerhägg bilda en fond bakom ljusen.

Julkryddor måste också vara med! Kanelstång och stjärnanis surras fast med hjälp av guldfärgad myrtentråd.

För att få lite färg i det hela lägger jag några gamla julkulor bland kryddorna.

Redo för första advent! En stor glad rosett knyts runt krukan (för att den inte skall kasa ner fäster jag den med lite myrtentråd) och ljusstaken är klar!

Den här adventsljusstaken blev väldigt behändig i formatet och jag tänker att man skulle kunna göra den i många olika varianter. Varför inte fylla den med jord istället för oasis och kanske sätta en hyacint bland ljusen..? Återkommer snart med ännu en ljusstake! /R

2 thoughts on “Adventsljusstake i terracottakruka

Kommentera

