Snöträdgård

vybuxsydTredje december och den första snön faller tyst och stilla över dalen och trädgården. Jag är egentligen ingen snöfantast eftersom trädgårdsarbete blir näst intill omöjligt med trädgården under ett vitt täcke, men snö i adventstider.. Det går inte att stå emot julromantiken som tindrar ikapp med den fallande snön!

buxvyöstInomhus har det börjat julpyntas så smått, den första glöggen för i år avnjöts i helgen och hela huset doftar fortfarande nybakat vörtbröd efter igår.. Jag ger mig ut på en liten trädgårdsvandring för att suga i mig ännu mer jul-inspiration!

storatrappanTrädgården har fått helt andra former och alla oavslutade projekt, allt som borde blivit gjort har försvunnit under snön. Det är mycket svårare att bli stressad över något som inte syns  och jag känner hur jag kan rensa upp bland mina tankar och stuva undan sådant som ändå inte kan åtgärdas nu.

vyrostertdkökPå Rosenterrassen har snön bildat underliga figurer av perennernas gamla fröställningar och rosornas grenar. Jag känner nästan inte igen mig, tänk att vi stod i trädgårdsköket här och lagade mat för bara några månader sedan!

rostervynergångtillkryddLampborstgräset, Pennisetum `Hameln´, och dess halmgula tuss kontrasterar fint mot buxbomskloten och palmliljornas mörkt gröna.

rostersittVilket vackert blickfång den vita krukan i bakgrunden blir även på vintern!

urnaorosbladDet är väldigt trevligt att kunna ha några möbler och krukor ute även på vintern. Helt utan möblering kan trädgården kännas så övergiven och kal under de mörka månaderna..

lavoputtyPå kryddterrassen bildar fortfarande vår ”blivande” fontän det självklara blickfånget. Även de blågrå lavendeltussarna gör sig fint mot allt det vita.

hederaNy för i år! Murgrönan, Hedera helix, har redan börjat klättra på Frukt- och bärterrassens mur. Få växter är så bildsköna som denna och så perfekta in i minsta detalj! Jag förstår att de inspirerat till mönster i alla tider..

blåbärsvyFrukt- och bärterrassen är annars nästan bara vit med bärbuskarnas avlövade grenar som svart broderi mot allt det vita. Här går inte längre att se vad som är gång eller rabatt! I fonden skymtar växthusstommen i snödiset, fylld av möjligheter och löften inför nästa år..

stammarVårt stora bigarråträds vackra stammar är väl aldrig så tydliga som i snö!

vyentreSnön fortsätter att falla och i den stora schersminbusken bredvid mig sitter ett gäng tjusiga domherrar med fruar. Nedanför i rabatten stökar en stor, tjock koltrast runt men annars är det alldeles tyst, så tyst som det bara kan bli när det snöar på landet. Jag tittar upp på vårt stora buxbomsklot och inser att jag lite senare i kväll måste ta fram sopborsten och försöka borsta bort en del snö från den så att snön inte blir för tung och bryter av någon gren. Brr.. det blir till att leta fram termobyxor och tjocka stövlar, men sedan blir det mysigt att komma in till en värmande brasa och ett doftande julté! /R

2 thoughts on “Snöträdgård

  1. Trädgården är ju även riktigt vacker i snödräkt. Tänk att det kommit så mycket
    även på sydligare breddgrader.

Kommentera

